Una trentena de Rutes del Vi per impulsar l'enoturisme

L'Empordà és una de les destinacions enoturístiques més atractives d'Europa, amb un bon nombre d'històrics cellers i una nova generació d'emprenedors

22.01.2018 | 07:07
Una trentena de Rutes del Vi per impulsar l'enoturisme

L'enoturisme mou a Espanya un total de 54 milions d'euros i durant l'any 2016, últim any del qual es tenen dades, un total de 2,7 milions de visitants van gaudir de les visites a cellers i museus del vi adherides a les Rutes del Vi d'Espanya, cosa que confirma la fortalesa del sector.

En l'actualitat hi ha 27 rutes en actiu certificades que s'estenen a través de diversos territoris vitivinícoles emparats per les denominacions d'origen del nostre país. Una d'elles és la Ruta del Vi de l'Empordà, un territori únic ja que pocs llocs en el món concentren en un petit territori tanta història, tant paisatge i tanta cultura del vi.

La tradició vitícola de l'Empordà

Són 2.500 anys d'història que avui es poden veure sobre el terreny, partint d'Empúries i altres jaciments arqueològics de la Costa Brava, on es conserven restes de premses i fàbriques que mostren el gran comerç marítim dels vins per la Mediterrània durant la època romana.

També perviuen diverses de les cooperatives creades a partir de la dècada de 1930 per recuperar la vinya i el vi; la seva visita representa una immersió cultural molt més important que provar els seus vins, perquè permet entendre les estructures socials i econòmiques dels pobles i el seu àmbit agrícola empordanès.

Afortunadament, en els darrers anys s'han dut a terme desenes d'iniciatives privades que han impulsat el renaixement vitivinícola de la comarca i la consolidació de la DO Empordà. Així, la zona viu un ressorgiment que posa a disposició del visitant una de les destinacions enoturístiques més atractives d'Europa: la Ruta del Vi de l'Empordà, amb la seva història, cultura i identitat. I amb un bon nombre d'històrics cellers i una nova generació d'emprenedors que han recuperat les velles vinyes dels seus avis i han aplicat les tecnologies més modernes.

La marca Rutes del Vi d'Espanya és un producte turístic reconegut nacional i internacionalment. «Aquest producte turístic enològic ofereix experiències, sota la filosofia de la qualitat i el desenvolupament sostenible», va exposar la presidenta de l'Associació Espanyola de Ciutats del Vi (Acevin), Rosa Melcior a Fitur, la principal fira del sector turístic que se celebra a Madrid fins el proper diumenge.

Propostes com Rutes del Vi d'Espanya busquen potenciar un sector que està registrant creixements continus en els últims anys amb creixent interès dels turistes sobretot internacionals. El projecte posarà en marxa la primera escola superior d'enoturisme per donar oportunitat de rebre una formació integral que inclourà tant la gestió de visites, gastronomia, cultura del vi, màrqueting i idiomes entre d'altres aspectes.

Des del sector cada vegada es detecta una creixent demanda cap a una major diferenciació en l'oferta de les visites que ofereixen els cellers. D'aquesta manera, les activitats diferents a les visites tradicionals creixen almenys el doble que les visites més turístiques, tot i que aquestes segueixen representant més del 95% de les reserves d'enoturisme al celler.

Aquesta recerca d'experiències més personalitzades, segons Turismodevino.com, porta a un increment dels preus de les visites al celler per poder oferir una visita més experiencial, així com en la recerca de molts cellers de clients amb major capacitat de compra posterior.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook


Enllaços recomanats: Premis cinema