Xile avança cap a la diversificació de la seva economia, de tal manera que el seu principal motor econòmic es troba en l'explotació dels recursos naturals, element diferenciador que destaquen des de l'estat xilè a través de la seva última campanya creativa titulada Natura Oberta. L'any 2017, Xile va ser premiat com a destinació internacional per les seves campanyes de promoció, i ha rebut 10 premis i 38 reconeixements, convertint-se en una destinació turística emergent.

Marcela Cabezas, directora del Servei Nacional de Turisme de Xile, va exposar dins el marc de FITUR 2018, la Fira Internacional de Turisme que es va celebrar a Madrid del 17 al 21 de gener, les principals característiques del turisme de Xile.

En termes de dades, el turisme suposa actualment un 32,6% del total de les exportacions de serveis en l'economia xilena. Això es deu al fet que s'ha produït un augment del 157% en les arribades turístiques dels últims deu anys, i amb això, un consecutiu augment d'ingressos en divises d'un 100,3%.

El desafiament actual es troba en augmentar la permanència i la despesa mitjana per turista. Des de l'Estat s'ha desenvolupat el Pla Nacional de Desenvolupament de Turisme Sostenible (2014-2018) que estableix les següents línies d'acció: Diversificació d'Experiències; Incentiu de turisme interior; Promoció Nacional i Internacional; Desenvolupament de Destinacions; i Enfortiment de la qualitat.

Especialment, la diversificació de les experiències, és un component fonamental per al turisme de Xile, que pretén proporcionar una agenda innovadora, autèntica i alhora, sostenible. Per complir amb aquest objectiu s'han estipulat sis tipus d'experiències turístiques que defineixen la seva identitat.

El 51% dels turistes internacionals que viatgen a Xile ho fan atrets per la seva naturalesa, i és que és el cinquè país amb més àrees protegides del món.

Xile es consolida com el quart exportador mundial de vi, ja que arriba fins a 130 països. Posseeix 94 cellers oberts al turisme en 12 valls, de tal manera que, ha estat nomenat Seu de la Conferència Mundial de Turisme Enològic de l'OMT per a l'any 2019.

El 34% dels turistes internacionals que viatgen a Xile ho fan per vacances i per la seva cultura local. A més, la gastronomia està adquirint importància i Santiago s'ha convertit en una dels cinc destinacions gastronòmiques més recomanades del món.

Xile compta amb nou pobles indígenes la qual cosa comporta una gran diversitat de productes locals. Els pobles indígenes més importants són: Aymara, Lihan Antai, maputxe i Rapa Nui.

Vuit trens turístics operen en diversos punts del país, que destaca pels 134 anys d'història de l'Empresa de Ferrocarrils de l'Estat.

Xile posseeix un dels millors cels del món, amb més de 300 dies serens a l'any. S'estima que el 70% de l'observació astronòmica mundial es farà a Xile l'any 2020.

L'Estat de Xile, ajuda les empreses turístiques en el desenvolupament d'aquestes experiències turístiques a través del programa SIGO experiencias, una eina empresarial per construir experiències.

En definitiva, pretenen desenvolupar i enfortir competències en empresaris, a través d'un programa gratuït, perquè puguin desenvolupar experiències turístiques que ajudin a mantenir i reforçar els elements diferenciadors de Xile i la seva identitat com a país