Es podria afirmar que ja des del seu primer llargmetratge Cronos (1993), el cineasta mexicà Guillermo del Toro va mostrar al públic la seva indiscutible passió pel cinema fantàstic, un gènere del qual va gaudir com a espectador i que ha anat tractant com a director en totes les seves variants: des del terror més visceral de Mimic (1997) fins a les pel·lícules de fantasmes amb rerefons social com El espinazo del diablo (2001), passant pel còmic i els superherois de Blade II (2002) i Hellboy (2004), assumint tradició del fantàstic japonès a Pacific Rim (2013) o les faules que beuen tant dels germans Grimm com de Lewis Carroll en la que probablement (almenys fins ara) sigui la seva obra més reeixida El laberinto del fauno (2006).

A La forma del agua, del Toro reprèn en certa manera el relat que ens proposava aquest darrer film citat si més no en dos aspectes essencials: el primer, tot acotant la història en un context històric real i delimitat (la Guerra Civil espanyola en un cas, el punt àlgid de la Guerra Freda en el que ens ocupa); el segon, utilitzant una figura protagonista que s'aferra a una ficció o a un univers paral·lel per tal de fugir de la crua realitat que l'hi ha tocat viure. En aquesta ocasió, La forma del agua ens presenta a un personatge solitari anomenat Elisa, una noia que treballa d'empleada de la neteja en un ocult laboratori dins d'unes instal·lacions d'alta seguretat del govern dels Estats Units. Atrapada en una vida plena de silenci i aïllament, la seva vida canvia per complet en descobrir juntament amb la seva companya Zelda un experiment classificat com a secret. Es tracta d'un ésser enigmàtic: un home-peix únic, una autèntica anomalia natural, que viu tancat i és víctima de diversos experiments. L'Elisa comença llavors a sentir simpatia per aquest estrany ésser i s'estableix una forta connexió entre tots dos, tot i que el món real no sigui ni de bon tros un lloc segur per a un home d'aquestes característiques.

Nominada a tretze Oscar, guanyadora de dos Globus d'Or i amb el premi a la millor pel·lícula al darrer Festival de Venècia sota el braç, La forma del agua compta amb la presència de Sally Hawkins, Michael Shannon ( Take Shelter), Octavia Spencer (guanyadora de l'Oscar per Criadas y señoras) i de Doug Jones en la pell del monstre, actor que ja havia col·laborat amb del Toro als films Hellboy i El laberinto del Fauno.