A principis dels anys noranta, la cinematografia basca es trobava immersa en una profunda sacsejada generada per una nova fornada de joves cineastes que aconseguiren connectar amb el públic d'aquell moment gràcies a unes narracions que destil·laven frescor estilística i ambició argumental. A pesar que els dos noms que més destacaren foren els de Juanma Bajo Ulloa i el de Julio Medem, també aparegueren altres cineastes amb una notable perícia cinematogràfica, i probablement Daniel Calparsoro en fou el tercer en discòrdia gràcies als relats punyents i radicals que oferí en títols com Salto al vacío (1995), Pasajes (1996) o A ciegas (1997), tots ells protagonitzats per l'actriu i cantant Najwa Nimri. Malauradament, la carrera de Calparsoro es va anar diluint i empobrint, un fet que l'ha dut, en els darrers anys, a optar per participar en projectes que, tot i en general interessants, es veuen massa acotats a voler formar part del gruix del cinema comercial de fàcil consum. El seu darrer film, Cien años de perdón (2016), ja evidenciava els elements anteriorment citats, i, ara, amb El aviso, sembla instal·lar-se definitivament en aquesta recent onada que ha envaït el cinema espanyol d'apostar per un gènere com el thriller més o menys espectacular i de producció impecable. En aquest cas, però, la narració que ens ofereix El aviso compta amb alguna lleugera variació respecte al thriller convencional pel fet d'introduir-hi matisos argumentals provinents del cinema fantàstic i que beuen directament de la novel·la homònima en què es basa aquesta adaptació, escrita per l'autor Paul Pen l'any 2007 i que el va catapultar com l'escriptor espanyol que més exemplars ven dels seus relats als Estats Units. Amb aquest toc fantàstic en el seu argument, El aviso ens ofereix un relat a dues bandes protagonitzat, per una part, per un paio obsessionat amb les matemàtiques que investiga una sèrie d'assassinats ocorreguts al llarg dels anys exactament al mateix lloc i, per altra banda, per un nen de deu anys que rep una carta amb una amenaça de mort i que ningú en el seu entorn sembla creure. A pesar de la distància que els separa (fins i tot temporal) ambdós protagonistes hauran de creuar-se necessàriament si volen resoldre el misteri i salvar les seves vides. Amb Raúl Arévalo com a cap de cartell, El aviso compta també amb la presència d'Aura Garrido, Belén Cuesta i Sergio Mur.