El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) anunciava ahir la formalització del contracte per a la redacció del projecte de desdoblament la variant de la N-II entre Figueres i Pont de Molins. L'import del contracte és de 887.000 euros i el termini per redactar-lo és de deu mesos. El ministeri recorda que la previsió d'inversió per desdoblar aquest tram de 10,7 quilòmetres és de 35 milions d'euros. L'objectiu de les obres no és només dotar la via de dos carrils de circulació per sentit sinó també remodelar els encreuaments i els enllaços existents per tal de millorar-ne la capacitat i la seguretat. L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, assegurava ahir que es tracta d'una bona notícia que "esperem que culmini amb el desdoblament real de la carretera".

La variant de Figueres -coneguda com el cinturó de ronda- és un dels trams més perillosos de la N-II al seu pas per les comarques gironines. Actualment, gairebé no té ni voral i això provoca que si algun vehicle s'hi accidenta o s'avaria no pot apartar-se de la via. L'afluència de vehicles, a més, provoca problemes de seguretat en les incorporacions de vehicles provinents d'altres vies com ara la N-260. La seva perillositat, fins i tot, va fer que l'exalcalde de Figueres i actual conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, la bategés com el "corredor de la mort". Ahir, Foment va anunciar el primer tràmit per ampliar aquesta via, un pas més per a desencallar les obres d'aquest tram fins a Pont de Molins cap al nord. La formalització del contracte per a la redacció del projecte implicarà una inversió de gairebé 900.000 euros i que estigui enllestit en deu mesos. De fet, l'actuació es va licitar el passat mes d'abril, juntament amb els trams Pont de Molins-la Jonquera i Tordera-Maçanet de la Selva.

A partir d'aquí, la previsió de l'Estat és que les obres, que de moment no tindrien data, impliquin una inversió de 35 milions d'euros per desdoblar la carretera però també per millorar els encreuaments i els enllaços existents.

La ciutat fa temps que demana aquesta actuació però Vila va reclamar-ne la urgència després que el febrer de 2012 un greu accident provoqués la mort de cinc persones ne un xoc frontal entre una furgoneta i un camió.

La construcció d'aquesta variant al mitjans dels anys 70 va provocar que el tram de la N-II que creua la ciutat passés a convertir-se en N-IIa però els nombrosos accidents que s'hi han registrat al llarg dels anys van obligar a prendre-hi diverses mesures com ara la reducció de la velocitat a 80 km/h.

La prohibició del pas de camions de gran tonatge que va entrar en vigor fa sis mesos ha millorat en part les condicions de la via però la reclamació de millorar-ne la seguretat segueix plenament vigent. Precisament, ahir Felip celebrava la notícia i recordava que "és una reivindicació de fa molt de temps". L'alcaldessa va recordar que "només" es tracta de l'adjudicació del projecte però que "és un pas més i un gest que esperem que acabi amb el desdoblament real de la carretera".