Quan l'estació de Figueres sigui una única estació per a TAV i tren convencional, tingui els accessos completats, l'entorn s'ordeni i s'hi posin tots els serveis necessaris com ara els autobusos interurbans, serà més important en nombre de passatgers que la de Girona. Així ho va defensar ahir l'exalcalde i delegat de la Fundació Catalunya Europa a l'Empordà, Joan Armangué, a la conferència El sistema ferroviari i els seus efectes a l'economia empordanesa, celebrada ahir a la tarda al Celler Espelt de Vilajuïga. Armangué va fer també autocrítica durant la seva etapa per la impossibilitat d'aconseguir els consensos necessaris en aquesta matèria i va insistir en la "complementarietat" de les dues línies assegurant que amb l'alta velocitat "s'han aconseguit nous passatgers que o no utilitzaven aquest transport o bé es desplaçaven en vehicle privat".

Davant d'una vuitantena de persones entre les quals hi havia alcaldes (Figueres, Vilamalla, Vilajuïga o Vilafant) i excàrrecs públics com l'exsecretari de Mobilitat, Manel Nadal, l'exalcalde de Figueres va fer un repàs de l'incidència que ha tingut a la comarca aquest mitjà de transport des de la seva arribada, l'any 1877. La societat però també el desenvolupament va fer un important tomb que, al seu entendre, també ha fet o s'ha de fer aprofitant l'arribada del TAV. Armangué va defensar de nou el seu model ferroviari i va criticar l'escepticisme que hi ha hagut sempre sobre l'arribada de l'alta velocitat a la ciutat. "Molts no ho creien fins que el vam tenir aquí", va assegurar. Però encara hi ha molta feina a fer, va dir.

Per una banda, va posar sobre la taula les dades de passatgers que, com s'ha dit darrerament, converteixen aquesta línia en una de les més viables de l'Estat. Però no només això. "Durant el 2012, pel tren convencional hi van passar 1.130.000 passatgers, davant del 1.043.000 del 2013. Només ha disminuït un 7,5% però per l'estació Figueres-Vilafant hi han passat més de 500.000, cosa que implica que s'han guanyat uns 450.000 usuaris nous que fins ara es desplaçaven en cotxe o bé no l'utilitzaven amb assiduïtat", va dir. Per això, considera que les dues línies són complementàries i que cal lluitar per aconseguir una única estació, tal i com es va plantejar i acordar mentre ell era al capdavant del Govern de Figueres. Si això passa i s'actua a l'entorn, es fan els accessos viaris necessari, l'estació de Girona acabarà sent només la de Girona i la de Figueres serà de tota la comarca però també del Baix, la Garrotxa o, fins i tot, del Pla de l'Estany", va pronosticar. Armangué va instar a aprofitar aquestes oportunitats que, diu, ja s'estan començant a entreveure.

Al torn d'intervencions, alguns dels assistents com ara Manel Nadal van defensar aquest projecte tot i admetre que l'actual situació econòmica fa molt difiícil que pugui ser una realitat en els propers 50 anys. Per això, aposta per treballar per fer-ho per fases prioritzant l'eliminació del pas a nivell. L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, per la seva banda, va dir que el projecte per eliminar l'actual estació a través de les plusvàlues dels terrenys alliberats era ara com ara un "impossible" i que caldria treballar per trobar-hi altres solucions. El president, d'OPENCAT, Vincent Dumas, en canvi, va defensar també la situació estratègica de l'estació de Figueres i va coincidir en el pronòstic de l'exalcalde Armangué.