Els Mossos d'Esquadra han detingut un empresari d'una companyia de transports de Vilafant per venda il·legal de camions. Va despendre's de la seva flota de camions abans de ser embargat, fet que suposa un delicte d'aixecament de béns. El jutge va enviar -lo a presó per formar part d'una xarxa criminal internacional que es dedicava al tràfic il·legal de vehicles. La xarxa va aprofitar la crisi econòmica a Espanya per oferir a empresaris en dificultats, a punt d'entrar en fallida, la compra de les seves flotes de vehicles a baix preu, abans que un jutge els embargués en entrar en concurs de creditors.

El de Vilafant va aprofitar-ho i es va desprendre dels seus camions a través de testaferros que els enviaven cap al centre d'Europa. En aquest cas, els vehicles es dirigien per carretera a Alemanya, on una empresa pantalla els donava sortida. L'organització criminal estava dirigida per un armeni de 38 anys amb nombrosos antecedents que vivia a Sitges. Aquest aconseguia els vehicles que després blanquejava i revenia de tres maneres diferents: robant-los, apropiant-se'n a través de contractes de leasing o bé, comprant-los a empresaris que se'ls venien a baix preu abans de fer fallida.

L'inspector Antoni Rodríguez, cap de l'àrea central de crim organitzat dels Mossos, va destacar ahir que, després d'un any d'investigació, s'ha determinat que la xarxa operava almenys des del 2008 i que des del 2010 va aconseguir apropiar-se i vendre de forma il·lícita almenys 29 vehicles de gamma alta, valorats en 1,3 milions i que ja han estat recuperats, a més de 62 camions de gran tonatge, que estan localitzats, valorats en més de tres milions.

En l'operació els Mossos van detenir un total de 19 persones, entre elles un agent de la Guàrdia Urbana de Barcelona i l'empresari de Vilafant. Entre els arrestats hi ha també un gestor especialitzat en la compravenda de vehicles responsables d'empreses de compravenda i de concessionaris.

Robaven vehicles de luxe

En una primera fase l'organització es va centrar a robar vehicles de gamma alta, especialment als països balcànics, per traslladar-los a Espanya, on els blanquejaven i matriculaven per revendre'ls, bé sota petició prèvia o oferint-los a un preu inferior al del mercat.

En aquesta primera etapa, la xarxa també utilitzava un entramat d'empreses pantalla per obtenir vehicles a través de lloguers o contractes de leasing, amb les quals se'ls apropiaven il·lícitament, els traslladaven de país i seguien el mateix procediment de blanqueig i matriculació.

Per poder donar un curs legal al vehicle, utilitzaven en la majoria d'ocasions documentació falsa per passar la ITV i el procés de matriculació, aprofitant-se, segons l'inspector dels Mossos, de la lentitud en els tràmits administratius provocat pel sistema burocràtic en les alertes de robatoris de vehicles. En una segona fase, la xarxa es va aprofitar de la crisi econòmica a Espanya per oferir a empresaris en dificultats la compra de les seves flotes de vehicles a baix preu, abans que un jutge se'ls embargués en entrar en concurs de creditors.

La investigació es va iniciar el 2010 quan agents de la Regió Metropolitana Sud dels Mossos van tenir coneixement de les sospites dels responsables d'una empresa d'ITV sobre la documentació d'un vehicle de gamma alta.