La prohibició dels tràilers per l'N-II des del mes d'abril passat ha suposat una gran millora per als veïns de Bàscara, l'única població gironina per on la via passa pel mig del poble, pel que fa a la reducció dels nivells de decibels. Segons dades de la Direcció General de Qualitat Ambiental, els nivells de decibels s'han reduït un 75%, una xifra molt més elevada que l'anunciada el juny passat quan es parlava d'una disminució del 50%. La mesura també ha suposat una millora de la qualitat de l'aire. Els veïns consideren que han guanyat en qualitat de vida, no només per la reducció dels sorolls -ara poden obrir les finestres quan fa calor- sinó perquè noten que no els entra tanta pols de fora.

Els veïns de Bàscara porten nou mesos amb una millora substancial dels sorolls que durant anys han hagut de suportar pel fet de tenir els camions circulant molt a prop de les seves cases. Un estudi de la Direcció General de Qualitat Ambiental xifra en una reducció del 75% del nivell dels decibels que tenien abans que entrés en vigor la restricció del pas de camions per l'N-II. "És com si s'haguessin quedat amb una quarta part del trànsit que circulava per la via perquè s'ha tret el més pesant, el que fa més soroll", assenyala la seva directora, Assumpta Farran.

Aquesta mesura també ha permès millorar la qualitat de l'aire. Les dades recollides apunten una reducció dels òxids de nitrogen (NOx) a 13 micrograms per metre cúbic. Aquesta xifra ha millorat les previsions que feia la Direcció General de Qualitat Ambiental que preveia una reducció de 21 micrograms per metre cúbic. "Això és poc o és molt?", es pregunta Farran. I seguidament respon: "Si aconseguíssim abaixar fins a 10 micrograms per metre cúbic a Barcelona, aniríem perfecte".

Per Farran, aquesta mesura demostra que sovint les administracions quan projecten una infraestructura tenen més en compte aspectes com la seguretat viària sense que es doni valor a la reducció del soroll que senten les persones. "Es mira abans la protecció d'un arbre que a una persona", assenyala Farran, perquè el soroll "no es ven com a un valor mediambiental". Amb el cas de Bàscara, però, es demostra que la mesura de treure els camions ha suposat un canvi molt important per a la qualitat de vida per a les persones.

Per contra, en punts com ara a Salt, a tocar de l'autopista, el trànsit de camions ha augmentat però de forma molt poc significativa. Concretament, els sorolls s'han incrementat en un decibel però això no és apreciables per les persones, segons Farran, que recorda que a aquest municipi les cases estan a uns 30 o 40 metres de l'autopista.

"Ens ha canviat la vida"

Gestos tan quotidians com poder obrir les finestres quan fa calor sense patir pels sorolls de fora o poder creuar la carretera i no haver d'esperar una bona estona eren impossible abans que la mesura entrés en vigor. "Fins i tot ho hem notat amb la pols; no hi ha tanta brutícia", explica Eugènia Carbó, una de les portaveus de la plataforma Prou Camions que durant 80 dies va fer talls de carretera durant 80 dies per exigir la prohibició del pas de camions. "Ens ha canviat la vida i molt", afegeix.

I és que els veïns estan encantats amb el trànsit que hi ha ara. Carbó explica que durant els primers dies els veïns sortien al carrer per comprovar que no hagués passat alguna cosa davant la poca presència de vehicles. Segons la portaveu de Prou Camions, "hi ha algunes franges del dia com ara de dos quarts d'onze a les dotze que gairebé no passen vehicles".

Des de la plataforma continuen preguntant-se si és necessari desdoblar més infraestructures, com ara els trams pendents de l'N-II, havent-hi ja un autopista amb quatre carrils. "S'ha vist que l'AP-7 pot absorvir el trànsit i per això no veiem clar que s'hagin de fer carreteres noves o desdoblar les que ja hi ha fent malbé el territori", apunta Carbó. Des de la plataforma es treballa ara en l'aniversari del primer any sense camions i continuaran molt pendents de la planificació en l'àmbit de les infraestructures.

Uns 900.000 camions més han passat per l'AP-7

La prohibició de pas de tràilers per l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera que va entrar en vigor el 19 d'abril de l'any passat, obligant-los a passar per l'AP-7, ha suposat que 900.000 camions més hagin circulat per l'autopista d'abril a desembre, si es compara amb el mateix període de l'any passat. Segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, durant els dies laborables, uns 9.000 camions s'han desviat i han trepitjat l'asfalt de l'AP-7, uns 4.000 més que abans de les restriccions. En el cas dels dies festius, es calcula que de mitjana hi han passat uns 2.500 camions de més els dissabtes i uns 1.500 vehicles més cada diumenge.

Aquest augment del trànsit de camions ha suposat que ni la Generalitat ni el Ministeri de Foment hagin de compensar Acesa per les bonificacions que s'apliquen als camioners tal i com havien previst en un inici. Des del principi de les restriccions i davant les crítiques dels camioners, la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, van signar un conveni que preveia compensar amb 1,5 MEUR cada administració - 3 MEUR en total- les pèrdues que hi poguessin haver amb les bonificacions dels peatges dels camioners.

La mesura estableix que els camioners que condueixen tràilers de quatre o més eixos han de passar per l'AP-7 i tenen bonificacions de peatge d'entre el 35% i el 50%. Aquests percentatges els assumeixen Abertis, la Generalitat i l'Estat. Els qui incompleixin la mesura s'enfrontaran a 500 euros de multa. Només es permet el pas de camions per l'N-II en casos específics i a la travessera de Bàscara està completament prohibit.