El director General de transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Padrosa, va explicar ahir que un primer projecte vinculat a una empresa privada es podria desenvolupar al llarg d'aquest any a Vilamalla i que podria suposar un primer pas per a desencallar el centre Intermodal Far-Vilamalla redimensionat. Padrosa diu que fa més de dos anys que s'hi està treballant però que ara es donen les condicions "ideals" després de la confirmació que el Corredor Mediterrani passarà per aquí i que podrien acollir-se a una línia d'ajuts europeu que ho farien viable. Això, assegura, suposaria un primer pas que ajudaria a dinamitzar la zona. Pel què fa a la viabilitat del túnel del Pertús, Padrosa va dir que "era una infraestructura necessària però que el plantejament que es va fer probablement no era el correcte". En aquest sentit, va dir que "és probable que la companyia concessionària tingui dificultats per a tirar-ho endavant". Amb tot va insistir en què cal el tercer rail de Portbou i que "arribarà més d'hora de tard".

Una taula rodona, organitzada per la Fundació Catalunya Europa, sota el títol "El sector de la logística dins l'espai català transfronterr: competència o complementarietat?" va seure a la mateixa taula l'exsecretari General de Mobilitat (2003-2010), Manel Nadal, Pere Padrosa i el president d'Opencat, Vicent Dumas. Nadal havia presentat a principis de 2010 el projecte de la terminal intermodal de mercaderies, que havia de tenir una inversió de més de cent milions d'euros amb una superfície de prop de 30 hectàrres integrada al Logis Empordà. Un any després, però, la Generalitat va anunciar que es replantejava el projecte i que s'executaria a terminis per tal de fer-lo viable. La principal intervenció passava per estendre l'ample UIC -internacional- fins a les instal·lacions i condicionar la terminal des d'on es farien les operacions de recepció de mercaderies.

Es preveia que aquesta actuació, un de les grans potes del corredor mediterrani, es comences a executar aquest any. Ahir Padrosa va precisar que era necessària la implicació privada i que, tot i que feia anys que s'hi treballava, ara es donaven les condicions idònies perquè un primer projecte privat s'hi instal·lés i permetés començar a desenvolupar-ho. També va insistir en la importancia de la col·laboració transfrontera. En aquest sentit, igual que Dumas, va dir que la plataforma de Saint Charles de Perpinyà -impulsada pel sector privat- funcionava molt bé i que, en lloc de competir, caldria "anar plegats" com s'ha fet a d'altres punts d'Europa. "Hem fet contactes recentment i en farem més per treure pors", va precisar. Dumas, per la seva banda, va dir que des del sud de França es veia com una oportunitat "amb més a guanyar que a perdre".

D'altra banda, Padrosa va destacar també la importància de fer arribar el tercer rail a Portbou com a via per a les mercaderies i va assegurar que, tot i que no hi ha terminis clars, "la idea és que es faci a curt termini".

Necessitats formatives

Un altre dels temes a debat va ser les mancances formatives en el sector logístic que han propiciat que algunes empreses hagin desistit d'instal·lar-se a la zona. En aquest sentit, Padrosa van insistir en que cal impulsar una "ordenació" curricular que permeti solucionar aquest dèficit.