Un centenar de joves han participat aquest matí a la tercera edició del 'Dissabte Transfronterer de les Matemàtiques a l'Alt Empordà' que s'ha realitzat a Figueres. En total, han assistit alumnes de primer i segon de batxillerat de 18 centres de secundària de l'Alt Empordà, el Baix Empordà, el Gironès i la Catalunya del Nord. Enguany, els participants han realitzat tallers sobre les construccions geomètriques amb regle i compàs, han conegut l'art de xifrar missatges i han vist de prop els problemes i la gestió que suposa el transport marítim de mercaderies. Cada un d'ells ha comptat amb una xerrada i un concurs. L'objectiu de la jornada és apropar els joves al món de les matemàtiques.

Les activitats s'han iniciat a dos quarts de deu del matí i han finalitzat al voltant de les dues del migdia. La jornada ha estat coordinada per Jaume Aguadé, catedràtic del Departament de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la jornada ha comptat amb una gran presència de nois i noies que volien aprofundir una mica més en els problemes matemàtics. En aquesta tercera edició, les xerrades i tallers s'han centrat en tres grans temàtiques on els alumnes han pogut participar en un concurs de desxiframent de missatges i intentar trobar solucions a diversos problemes de transport de mercaderies mitjançant vaixells.

Enguay, els guanyadors han estat Lena Hilfiker Tomas i Nicetu Tibau Vidal, de l'INS Cap Norfeu de Roses, en el taller de Construccions Geomètriques amb Regle i Compàs; Pol Muñoz Pastor i Pau Batlle Franch, de l'INS Jaume Vicens Vives de Girona en el taller de l'Art de Xifrar Missatges; i Judith Bellido Orta i Lluís Sabater Rojas de l'INS Llançà, en el taller de Transport Marítim de Mercaderies.

Els tallers també han comptat amb la participació d'estudiants del Grau de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona que han fet de monitors voluntaris. D'aquesta manera, els joves han pogut interactuar amb els universitaris i compartir interessos comuns. La jornada està organitzada per la Fundació Príncep de Girona i la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer i vol que els joves trenquin amb la idea que les matemàtiques són una ciència llunyana i fer-los adonar que té molt a veure amb la vida quotidiana, que juguen un paper fonamental com a llenguatge comú a qualsevol ciència i que són essencials en el desenvolupament tecnològic.