El projecte "Despertem l'esperit científic dels infants-Les Bombolles de sabó" de l'escola l'Era de Dalt de Tona es va endur ahir l'únic guardó de la 10a edició del Premi d'Experiències Educatives Josep Pallach, que lliura l'Ajuntament de Figueres. El jurat, a més, va decidir concedir un accèssit de mil euros a un projecte d'inclusió social dissenyat per l'IES Cap Norfeu de Roses. Tant l'alcaldessa, Marta Felip, com el regidor de Cultura, Josep M. Godoy, van coincidir en què es tracta d'uns guardons molt consolidats que demostren la vocació educativa del país i de la ciutat. I és que, durant aquesta dècada, s'hi han presentat fins a 180 treballs i l'Ajuntament ha repartit més de 73.000 euros en premis.

Una iniciativa basada en l'experimentació científica adaptada als cursos inicials de Primària que té com a objectiu potenciar i despertar l'esperit d'investigació dels més petits. Aquest és el projecte que s'ha endut l'únic premi de 5.000 euros que enguany s'ha lliurat. El jurat n'ha valorat, sobretot, la voluntat interdisciplinària i la potenciació de l'aprenentatge global basat en la lectura. A més, consideren que la filosofia del projecte és fàcilment aplicable a d'altres centres educatius. En recollir el guardó, un dels seus ideòlegs, Marc Peñarroya, va assegurar que "l'educació no és omplir sinó entendre" i va defensar el model educatiu català per damunt dels conflictes polítics que hi ha en aquests moments.

Contra el fracàs escolar

Tot i els disset projectes que s'han presentat a aquesta nova edició, entre els quals n'hi ha d'un centre del País Valencià, el jurat va decidir no donar cap més premi però sí un accèssit. Es tracta de la iniciativa de l'institut de Roses anomenat "Aprenent": aprenent dins i fora de l'institut", que es basa en l'aplicació d'un programa de diversificació curricular al centre per a alumnes de segon cicle de l'ESO amb risc de fracàs escolar. Els membres del jurat consideren que fomenta la lluita contra la marginalitat i afavoreix la inclusió social. A més, valoren el fet d'afavorir la participació activa de l'alumnat en la presa de decisions, així com la seva "transversalitat".

En el decurs de l'acte, el president de la Fundació Josep Pallach, Josep M. Soler, va destacar la importància de celebrar uns premis educatius d'aquestes característiques. Per la seva banda, el director adjunt dels Servei Territorials d'Ensenyament a Girona, Josep Fernández, va dir que "la complexitat del moment actual ens obliga a tenir confiança en el futur a través de les escoles".

L'alcaldessa, a més, va assegurar que els centres estan "educant les persones que seran el futur de Catalunya" i va afegir que es volen seguir "buscant complicitats" per seguir potenciant els premis.