La travessera de la N-II a Bàscara segueix amb problemes de soroll i seguretat malgrat que ja no hi circulen els tràilers. Aquesta és una de les conclusions a les quals ha arribat un estudi del RACC i que ha analitzat diversos paràmetres de la travessera urbana.

L'auditoria posa en relleu que un de cada quatre vehicles que creua Bàscara ho fa excedint els límits de velocitat. Quan van realitzar l'estudi, els experts del RACC van poder comprovar que el 22% dels vehicles que circulaven per la travessera anaven a velocitats superiors de les permeses, que estan fixades 40 quilòmetres per hora a la zona del centre del poble i més cap al sud, el límit es troba als 50 quilòmetres per hora.

L'altre aspecte problemàtic que s'ha detectat en aquesta travessa urbana de la N-II és el soroll. El trànsit que hi circula diàriament fa que els nivells de decibels esti?guin per sobre del que es considera adequat, que es troba en els menys de 65 decibels. En canvi, a Bàscara el trànsit rodat diari fa que els nivells oscil·lin entre els 72 i 73 decibels i, per tant, el soroll és més alt.

Malgrat aquestes problemàtiques, la travessera de Bàscara obté una nota de 53,5 punts sobre 100 i aprova pels pèls l'auditoria del RACC i el motiu principal és perquè el mes d'abril farà un any que va entrar la prohibició del pas de tràilers. Ja que en aquelles carreteres que passen per zones urbanes analitzades en l'estudi, aquelles per on es permet el trànsit pesant, se'ls aplicava una penalització de 10 punts, va puntualitzar ahir a Girona el responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, durant la presentació de l'estudi. Aquest estudi a part d'incloure la travessera de Bàscara també ha analitzat les de Bellcaire d'Urgell (la Noguera), l'Aldea (Baix Ebre) i Vallirana (Baix Llobregat).

La travessera de Bàscara, per tant, és la que ha obtingut millor nota de les quatre analitzades a Catalunya. Aprova amb un total de 53,5 punts i pel que fa als diversos aspectes analitzats per elaborar l'estudi, Bàscara treu bona nota en mobilitat, amb 70 sobre 100 però en canvi, suspèn en seguretat viària perquè obté 48 sobre 100 i també, treu mala nota en adequació urbana -que inclou l'impacte acústic- amb 33 sobre 100.

Pel que fa als aspectes que fan que la travessera de Bàscara suspengui en seguretat viària, cal destacar la inexistència de portes d'entrada, és a dir, que no hi ha cap rotonda o element que marqui l'entrada a la zona urbana i això fa que s'hi circuli més ràpid com a la resta de la carretera.

L'altre aspecte amb menys puntuació és la indisciplina d'estacionament que està molt estesa i això afecta la seguretat. I finalment, hi ha la falta d'un carril per girar a l'esquerra, cosa que provoca que quan es vol fer un gir els vehicles s'hagin d'aturar i es generin cues o bé hi hagi risc d'un accident, va destacar Puerto.

El responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto va destacar que reduint la velocitat es milloraria no només la segureta viària sinó també el tema del soroll i va fer diverses propostes de solució. Per exemple, col·locar portes d'entrada com ara una rotonda abans d'entrar al poble i així els vehicles acabarien baixant la velocitat. Una altra opció, podria ser, segons Puerto, estrènyer els carrils o bé posar-hi ressalts. Amb tot això, i també per exemple el canvi de l'asfalt per reduir el soroll es podria arribar a solucionar els aspectes negatius que té la travessera de Bàscara, segons l'estudi del RACC.

El RACC destaca que en aquest tram de la N-II circulaven 16.000 vehicles al dia -abans de la restricció dels camions d'alt tonatge- i que s'ha de valorar la construcció d'una variant. Un projecte però que ja està previst quan es faci el desdoblament de la N-II en aquesta àrea de la província de Girona.

Els resultats de l'auditori es troben ja a mans del ministeri de Foment i que des del RACC s'espera que atenguin per tal de fer millores a la travessera.

El club de conductors és el segon any que realitza auditories sobre la qualitat de les travesseres en vies urbanes. L'any passat va analitzar-se la de Celrà (C-66) i enguany la de Bàscara. Ambdues es troben entre les tres amb un aprovat just de les nou analitzades a tot Catalunya.