CiU i ICV han arribat a un acord en el marc de la comissió de Territori i Sostenibilitat per reclamar a l'Estat que s'executi la construcció del tercer rail a la línia Figueres-Portbou. La proposta insta a presentar en tres mesos un estudi que "defineixi les accions, el calendari i les inversions necessàries per potenciar la zona logística de Portbou". Volen que s'alliberi la línia del TAV de les mercaderies destinant-la únicament a passatgers i es prioritzi la de Portbou. Demanen una proposta d'incentius per formentar-ho per aquest mateix any.

Des que la Unió Europea va declarar prioritari el corredor mediterrani, la via fronterera s'ha considerat el primer objectiu posant la data en el 2015. La petició es va incloure a l'Agenda catalana del Corredor del Mediterrani. A més, l'estació de mercaderies de Portbou ha vist en els darrers anys com anava disminuïnt l'activitat i fa tres mesos tres-cents persones sortien al carrer reclamant que s'incrementi l'activitat de mercaderies i de passatgers on s'han perdut fins a 150 llocs de treballen poc temps.

El Parlament va donar llum verda ahir a la resolució presentada inicialment per ICV-EUiA que van posteriorment pactar amb CiU per demanar al Govern el tercer rail i "celeritat".

El diputat de CiU al Parlament, Pere Vila, ha explicat el pas de mercaderies per ample internacional pel corredor de Vilamalla permetria reduir costos associats al peatge que es paga al TAV, però caldria la implantació del tercer fil almenys en una de les dues vies existents. Vila destaca que ja es va sol.licitar en el document de l'Agenda i ara es vol continuar amb els treballs per "establir acords de col.laboració que permetin millorar la comunicació transfrontera a Portbou".

El diputat d'ICV, Marc vidal, planteja que "és molt important que no deixem morir la infraestructura que ja tenim" perquè "aporta una activitat econòmica i llocs de treball, i a nivell de país perquè necessitem ser més eficients i competitius en el transport de mercaderies i persones". A banda del tercer rail i reactivar l'activitat logística, demanen que es garanteixi la seva gestió pública. Darrerament els sindicats havien advertit que el sistema de subcontractacions ha suposat una reducció del personal. La Generalitat vol ara que es garanteixi l'activitat a l'estació fronterera per on han de continuar les mercaderies.