La Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya va aprovar ahir per unanimitat una proposta de resolució per instar la Generalitat a demanar al Ministeri de Foment que estudiï la gratuïtat del tram de l'autopista AP-7 entre els enllaços Nord i Sud i també la construcció d'un accés que connecti amb la carretera N-260. La proposta va ser presentada pel grup parlamentari d'ICV-EUiA i esmenada per CiU, de manera que es va aprovar amb el suport de tots els grups. Precisament el ple de Figueres del maig passat va aprovar amb el suport de tots els grups excepte el PP, que es va abstenir, fer aquesta petició amb l'objectiu de treure trànsit del centre de la ciutat i descongestionar el cinturó de ronda.

La petició ara s'haurà de portar al Govern de la Generalitat però el suport de CiU- que hi va presentar esmena- va fer que ahir mateix el diputat de la formació, Lluís Guinó, assegurés que es demanaria a l'Estat que estudiés la viabilitat de la mesura. "Això ajudaria a descongestionar la carretera N-II i el centre de Figueres i faria que el tram entre els dos accessos actues com una ronda alternativa i milloraria el trànsit intern", va insistir. En aquest sentit i sobre la construcció d'un nou enllaç "centre", va dir que "estem davant d'un nus de comunicació prou complex que mereix estudiar-ho i analitzar-ho a fons, d'acord amb l'alt volum de trànsit que hi ha".

Per la seva banda, des d'ICV -que havien presentat una resolució més combativa on enlloc de demanar es "reclamava"- el diputat Marc Vidal va assegurar que "no n'hi ha prou amb aquest accés per millorar la mobilitat. Cal promoure el seu ús com s'ha fet en d'altres poblacions i que s'ha demostrat efectiu". A més, insisteix, "ens estalviaria haver de fer el desdoblament de la N-II al nord de Girona, ja que l'AP-7 pot absorbir el triple del trànsit que hi passa actualment".

Una reivindicació de ciutat

La proposta arriba després queFigueres ja aprovés un document en aquest sentit amb el suport de gairebé tots els membres electes. La moció recordava que la manca d'aquest enllaç havia alterat durant anys el funcionament de la xarxa viària i que això ha provocat que "el cinturó de ronda arribés al seu límit de saturació amb gairebé 21.000 vehicles diaris mentre que per l'autopista n'hi passen uns 16.000".

Per això, el regidor d'ICV, Xavier Monfort, diu que "cal que fem pinya perquè tan aviat com sigui possible disposem d'aquesta nova ronda oest a la ciutat". A més, insisteix que "esperem que Santi Vila, que ho coneix de primera mà, prengui nota a l'hora de negociar nous acords amb Ana Pastor i resolgui un dels grans problemes de mobilitat a Figueres".

De fet, Vila va defensar durant el darrer mandat que no en demanaria la gratuïtat si s'acabava aquest enllaç però Felip va manifestar que volia seguir el model gironí.