L'Associació de Comerciants de la zona nord de la Jonquera culpa Abertis (la concessionària de l'AP-7) d'incrementar el col·lapse que es va viure dijous amb cues quilomètriques durant tot el dia. Els comerciants estan indignats perquè consideren que les mesures que es van prendre per evitar el trànsit a la N-II, tancant l'accés 1 de l'autopista i obligant a sortir fora de la trama urbana per la sortida 2, van generar més caos. Van col·locar cons però molts vehicles se saltaven la prohibició. El tinent d'alcalde, Rafa Medinilla apunta que els visitants de dijous van ser excepcionals i que només l'Outlet en va rebre 53.000. A més, constaten que hi havia retencions a ambdues bandes de la frontera.

Fins a 12 quilòmetres de retencions es van donar a la N-II i l'AP-7 a partir de les dues del migdia i fins a les onze de la nit. Segons els veïns, el punt àlgid va ser les set de la tarda quan "tot estava col·lapsat i els vehicles no es movien". La sortida 1 estava tancada, però per als comerciants, la mesura "estava mal feta i totalment descontrolada, ja que els vehicles s'introduïen pel mig dels cons provocant col·lapses, per intentar entrar a la sortida 1 de l'AP-7".

Les mesures que es van prendre van ser les acordades per l'Ajuntament, la Generalitat i la concessionària per intentar que la travessera de la N-II no pateixi tants col·lapses i consisteix bàsicament a tancar la sortida 1 que se situa a la travessia. El Servei Català de Trànsit va canviar la senyalització a la N-II des del peatge 2 fins a la cruïlla d'accés al cementiri, de forma en sentit nord es van treure les referències a l'accés 1 cap a França que obliga a accedir al centre de la població per agafar-la a la rotonda de la part nord direcció el Pertús. Els comerciants estan totalment en contra i a més volen senyalització sobre la zona comercial nord. A més, proposen i diuen que s'ha comunicat en diverses ocasions a l'alcaldessa, Sònia Martínez, que quan hi hagi una gran quantitat de visitants i vehicles, Abertis "obri les barreres de la sortida 1 i 2 de l'autopista en les dues direccions fins que baixi l'aglomeració de cotxes, camions o altres mitjans".

Els comerciants consideren que els peatges estan obsolets i no adequats a la realitat de la Jonquera sense capacitat per rebre els milers de conductors que els utilitzen. Respecte a la infraestructura, valoren que les tres cabines d'entrada i tres de sortida de la sortida 1 són insuficients pel volum de trànsit. I a la sortida dos el problema l'atribueixen al fet que només hi ha un carril per accedir a l'autopista tant d'entrada com de sortida. Consideren que haurien de ser com els nous de Vilademuls o Sant Gregori amb més carrils.

L'Associació exigeix que "d'una vegada per totes hi hagi canvis en els accessos al municipi i que es busquin solucions dràstiques i efectives per tal que la circulació a tot el municipi sigui l'adequada". Apunten que el Gran Jonquera Outlet & Shopping ha incrementat encara més el trànsit i calen mesures. De fet, l'Ajuntament constata que va ser un dels punts amb una gran afluència de visitants. El tinent d'alcalde destaca que l'any passat les xifres que es donaven eren de 35.000 visitants i enguany ja són 53.000 i les infraestructures no poden atendre el volum de conductors. Pel que fa a les mesures, constata que es valoraran en breu i que està previst fer un estudi de vialitat amb totes les parts implicades.

Per la seva part, Abertis defensa que des del juny s'ha activat un dispositiu especial davant la previsió que es puguin produir retencions a la Jonquera. La concessionària detalla que, fa una setmana, ja es va alertar de la possibilitat que hi hagués cues. A més, afegeix que totes les mesures que s'han pres, s'han decidit amb l'objectiu d'evitar retencions. En aquesta línia, Abertis explica que totes les actuacions que es van portar a terme dijous van ser per solucionar el problema de les cues. També es recorda que la majoria de les retencions es produeixen en moments determinats i que s'intenten solucionar amb la màxima rapidesa, tot i que s'admet que a vegades les cues són inevitables. Finalment, la concessionària subratlla que es mostra oberta a parlar i donar explicacions, amb la finalitat de buscar solucions. Abertis destaca que es troba a disposició dels comerciants, amb l'objectiu de solucionar aquest problema.