L'entitat ecologista IAEDEN-Salvem l'Empordà ha iniciat una recollida de signatures contra el projecte de condicionament i ampliació de la carretera GI-V-6103 entre Castelló d'Empúries i Palau-saverdera, impulsat per la Diputació de Girona. L'entitat s'hi oposa recordant que la via creua tot el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà així com la Reserva Integral dels Estanys. De fet, fa quatre anys, l'associació ja va aconseguir 2.000 firmes contra l'ampliació d'una altra carretera paral·lela, la Gi-V-6102, que no es va acabar executant. Des d'IAEDEN defensen que els treballs plantejats són «innecessaris» i que van contra la conservació d'aquest espai.

La recollida de firmes va acompanyada d'un vídeo i tenen previst també recórrer el projecte d'aquesta via, coneguda com la «carretera dels tres ponts». Consideren que aquesta obra és encara «més greu» que el que es va presentar el 2011 per adequar l'altra perquè aquesta travessa la Reserva Integral dels Estanys, un espai, en teoria, de «màxima protecció».

En primer lloc, des de la Iaeden assenyalen que l'ampliació de la carretera no està justificada perquè en el projecte es parla «d'elevada sinistralitat i accidentalitat» sense donar cap xifra concreta ni s'estudien alternatives viables, més enllà de l'ampliació, per reduir la sinistralitat. Al mateix temps, des de l'associació asseguren que en el document presentat per la Diputació es mostra com la intensitat mitjana diària d'aquesta carretera és inferior a la que preveu el pla de carreteres però, posteriorment, l'ens ho calcula comparant-ho amb la C-260 de Figueres a Roses, una via de característiques molt diferents a l'esmentada.

Per tot això, des de l'entitat critiquen que sembla que el projecte d'obra «s'ha fet a mida per trobar les justificacions suficients» que permetin tirar endavant els treballs d'ampliació sense estudiar «rigorosament i seriosament» com es pot arreglar la carretera tenint en compte que es troba en un espai natural protegit.

Al mateix temps, denuncien que el projecte «contravé els principis més bàsics» de conservació d'un espai natural, ja que l'ampliació de la via suposaria un augment del trànsit i de la velocitat a la qual circulen els vehicles per la via. Uns fets que es traduirien en més atropellaments d'animals com amfibis, rèptils, aus o mamífers. «El projecte en exposició pública no inclou el pressupost però si ho comparem amb el del 2011 estaríem parlant de tres milions d'euros», diuen en un comunicat. Una despesa totalment «fora de lloc en el context actual de crisi i de retallades», segons Iaeden.

Ajudar el Centre de Fauna

En canvi, demanen que destini una part del pressupost de la carretera al Centre de Fauna dels Aiguamolls de l'Empordà -l'únic centre de recuperació de fauna salvatge de les comarques gironines- que des de fa dos anys pateix greus dificultats econòmiques. Des del 2013 la Diputació dóna suport per evitar el tancament d'aquest centre. Per això, l'associació ecologista recorda que tres milions d'euros permetria que el centre funcionés durant 30 anys. «Tres milions són trenta vegades el pressupost anual del centre, la carretera «condicionada» augmentaria, sense cap mena de dubte, l'atropellament d'animals i per tant la feina del Centre de Fauna», apunten.