El submarí Ictineu 3 estudia l'estructura d'un vaixell romà enfonsat al Cap de Creus

Capaç de baixar a una profunditat de 1.200 metres, el submergible ha realitzat aquest mes de setembre la seva primera campanya al jaciment de Cala Cativa I, al Port de la Selva

09.10.2015 | 14:32
El submarí Ictineu 3 estudia l'estructura d'un vaixell romà enfonsat al Cap de Creus

El submarí Ictineu 3 estudia l'estructura d'un vaixell romà enfonsat al Cap de Creus. Aquest matí s´ha presentat al Port de la Selva la primera campanya científica que realitza el submarí a un jaciment arqueològic, el derelicte de Cala Cativa I, que es troba davant del litoral del Port de la Selva a més de 30 metres de profunditat i que s´estudia per primera vegada. Gràcies a la col·laboració entre el Centre d´Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, gestionat per l´Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura, i Ictineu Submarins SL, s´ha pogut accedir a aquest jaciment subaquàtic, descobert ara fa 121 anys per Romualdo Alfaras, un erudit veí del Port de la Selva i pioner en l´arqueologia subaquàtica.

L´Ictineu 3 és el primer submarí científic català que hi ha a Catalunya en 150 anys, des dels dos Ictineus que Narcís Monturiol va construir el 1859 i el 1864. Construït íntegrament a Catalunya per Ictineu Submarins SL, és una eina puntera des del punt de vista tecnològic i, per tant, un instrument ideal per a l´estudi i la conservació dels ecosistemes marins i del patrimoni arqueològic subaquàtic. L´ús de l´Ictineu 3 permet arribar a profunditats de més de 1.000 metres, portar a bord un pilot i dos científics, fer la immersió al fons del mar a una major velocitat, i augmentar les hores d´observació perquè els arqueòlegs puguin documentar millor les restes arqueològiques conservades.

En aquesta campanya concreta, Cala Cativa I, els arqueòlegs submarinistes han pogut analitzar les restes que es conserven. Es tracta d´un vaixell de 8-9 metres d´eslora datat al segle I aC, i que presentaria els mateixos trets d´arquitectura naval que el derelicte de Cap del Vol, que són propis del món ibèric. Així, es referma encara més la idea d´una construcció ibèrica donat que aquesta embarcació al ser més petita estaria presentant una navegació de cabotatge local.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema