Què faig si m'expulsen de l'institut?

Una fundació de Figueres ofereix als joves expulsats de l'institut l'oportunitat de canviar de conducta · Els nois passen els dies d'expulsió amb monitors que els ajuden a fer deures i els fan reflexionar sobre com millorar el seu comportament

15.02.2016 | 13:52
Una fundació de Figueres ofereix als joves expulsats de l\'institut l\'oportunitat de canviar de conducta
Play
Què faig si m'expulsen de l'institut?

El projecte 'Atura't' treballa amb joves expulsats d'algun dels instituts de Figueres i Vilafant per ajudar-los a canviar d'actitud. La idea és evitar que els nois passin els dies d'expulsió a casa i aprofitar aquests parèntesi per fer-los reflexionar sobre què ha passat i com evitar-ho. Per accedir al projecte, que és pioner a Catalunya, cal que vinguin de la mà de les famílies i que els joves signin abans un contracte de drets i deures amb l'entitat. Els nois s'han de comprometre a ser puntuals, respectuosos i a fer feina per no perdre el fil de les classes. Sovint són nois conflictius que no segueixen el ritme i distorsionen tant que acaben acumulant diverses expulsions . L'Atura't' va arrencar el 2012 i ja ha acollit 116 nois fins al curs passat.

"El nen que s'asseu al meu costat la lia sempre, m'insulta i em dóna les culpes, clar jo em ratllo i m'hi torni i el pico". Així explica en Mohammed els motius que l'han portat a l'expulsió. Cursa primer d'ESO a l'IES Ramon Muntaner de Figueres i no és la primera vegada que el fan fora del centre. Gràcies a l'acord entre la Fundació Escola Vicenç de Paül i els instituts de Figueres i Vilafant, els centres poden oferir als pares que els nens passin els dies d'expulsió en el marc del projecte 'Atura't'.

Els nois han d'arribar al centre en companyia de la família i s'han de comprometre signant un contracte de drets i deures. Segons explica la coordinadora pedagògica del projecte, Mònica Hurtós, els nois han de ser puntuals, mostrar respecte pels altres i també pel material i monitors. A canvi, reben una atenció molt més personalitzada. Quan arriben, passen hora i mitja fent deures ajudats per algun dels monitors, fan mitja hora de pati i després destinen la resta del matí a fer un treball més reflexiu sobre què els ha passat.

"Fem activitats de creixement personal perquè s'adonin del que fan malament i tinguin eines per canviar-ho", destaca Hurtós. Per exemple, els monitors s'ajuden de vídeos o activitats dinàmiques com els role playing, per tal que intercanviï papers i entenguin millor com se senten els seus pares o professors.

Dues tipologies d'expulsats

L'Atura't' va arrencar el 2012 i ja ha atès 116 joves fins al curs passat. Alguns d'ells són reincidents i han passat en diverses ocasions pel projecte. L'Albert Sau és un dels monitors que acompanya aquests joves. Segons explica, han detectat que hi ha dues tipologies majoritàries d'adolescents que passen pel programa.

Per una banda, hi ha els estudiants que acumulen diverses incidències i tenen una expulsió puntual i de curta durada. Sau assegura que aquests nois són fàcils de reconduir i que ràpidament s'adonen del què han fet. "Des dels instituts ens diuen que noten molt quan han passat pel programa", afegeix.

Per altra banda, hi ha una altra tipologia de nois que acaben amb expulsions més continuades i que poden arribar a ser de tres mesos per a casos molt greus, com haver agredit un docent. Segons detalla Sau, són estudiants que no segueixen el ritme dins de l'aula i distorsionen greument el ritme de la resta de la classe. El monitor apunta que la majoria són nois de primer o segons d'ESO. "Els instituts sovint no tenen massa eines per treballar aquests casos als primers cursos d'ESO i es converteixen ràpidament en expulsió", ha lamentat. Segons afegeix, darrera d'aquests casos s'amaguen altres problemàtiques socials, familiars o algun trastorn d'aprenentatge.

En aquest segon cas, la feina que fan al projecte és de més llarg recorregut. "Aquests nois no tenen consciència del que fan, no se n'adonen que són realment problemàtics dins l'aula", reflexiona Sau. Per això, el programa pretén donar a aquests nois eines perquè puguin gestionar aquestes situacions, treballant sempre de la mà dels instituts i també de les famílies.

Els nois prenen consciència

Un altre dels joves que passa la seva expulsió al centre és l'Unai, que fa primer d'ESO a l'institut Oliva Gran de Figueres. Ell també ha passat d'altres vegades pel programa i reconeix en veu alta que li serveix per aprendre a portar-se millor. "Sí que me n'adono, sé que m'hagi de portar millor", diu. També valora l'horari (només hi va de 10 a 13h) i que són menys nens i està més tranquil treballant.

Al seu costat, fent deures amb l'ajuda d'una altra monitora, hi ha en Hatim, que fa primer d'ESO al Ramon Muntaner. "Sóc aquí perquè vaig picar un nen i també per acumulació d'incidències", relata. Té clar que passar per l'Atura't' significa pensar sobre què ha passat i què cal canviar. "Sé el què haig de canviar, no hauria de xerrar a classe i no picar-me amb els nens, crec que sóc capaç de canviar-ho", remarca.

A banda de les activitats que fan al centre, els adolescents també tenen l'opció de fer de voluntària a la protectora d'animals de Figueres o ajudar en la cura d'un hort que gestiona la fundació gràcies a una cessió de l'ajuntament. El programa 'Atura't' rep el suport econòmic de l'Ajuntament de Figueres, la Generalitat i 'la Caixa'. A banda d'aquest projecte, la fundació també gestiona el projecte 'Ksameu', que dóna acollida a joves d'entre 12 i 18 anys que hi van a les tardes per fer deures i d'altres activitats de creixement personal. Diàriament hi passen entre 60 i 70 nois.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema