El directe més rigorós comporta riscos. Ho sap molt bé el director del Festival de Circ, Genís Matabosch, que en aquesta cinquena edició ha hagut de suspendre in extremis dues de les vint-i-quatre atraccions previstes. En un cas, perquè l´artista es va torçar el turmell en els assajos generals del seu número d´hula hoop a cavall. En l´altre, perquè els conflictes polítics van entrar en escena i als artistes de Corea del Nord no els va arribar tot el material.

És part de l´espectacle del directe», va assegurar el director del Festival Internacional del Circ de Figueres, Genís Matabosch, a l´inici de la cinquena edició. Ho va dir arran dels imprevistos que van obligar a suspendre dos dels números estrella del certamen. Malgrat això i durant els cinc dies que ha durat el certamen, hi han passat més de 30.500 persones i l´han consolidat com el segon en àmbit europeu. Ara, diu Matabosch, només cal un pas més, el definitiu, per instal·lar a ­Figueres un museu del circ que situï la ciutat a la meca mundial del circ.

La primera de les funcions que els espectadors mai van poder veure formava part de l´espectacle Blau. Va ser el de la bielorussa, Anastasiya Yeukhimenko, que va caure durant els assajos generals de la seva actuació d´hula hoop a cavall. Es va lesionar el turmell i no va poder representar-lo en cap de les funcions.

L´altra va ser la dels membres del Circ Nacional de Pyongyang, a Corea del Nord. Aquesta era la tercera vegada que visitaven el Festival i des de la primera edició que es van convertir en uns dels artistes que més dificultat diplomàtica van implicar als organitzadors. Malgrat això, enguany el problema no han estat ells -que eren aquí des del primer dia- sinó el material que necessitaven per al seu número de funambulisme.

No van anunciar-ho fins el divendres mateix, el dia de l´estrena de l´Espectacle Vermell i en plena funció. Matabosch no volia crear alarmisme -segurament, tampoc titulars- encara amb l´esperança que si no era divendres, els coreans podrien almenys actuar diumenge. Veia possible l´arribada in extremis de la part d´objectes que els faltaven. Enmig de l´espectacle, però, va alertar els assistents que el conflicte polític no entenia «de la màgia del circ» i que Pequín tenia intervingut gran part de l´atrezzo del número de funambulisme, entre el qual hi havia sobretot cablejat. Durant 15 dies es van esgotar, va dir, totes les vies administratives i diplomàtiques. «Hem parlat amb l´ambaixador de Corea del Nord, de Pequín, d´Espanya...», va explicar. Però res d´això va funcionar.

Ningú va voler al·legar motius polítics. De fet, «ens han donat diverses respostes, totes falses». «Ens van dir tant que un nom no corresponia d´un paper a l´altre al fet que el material no era el que deia als documents...», va dir. I així van anar passant els dies. El promotor, però, va voler restar-li importància assegurant que no descartava portar-los de nou l´any vinent.

El que sí que va voler remarcar va ser que l´any que ve s´acaba el conveni signat amb l´Ajuntament per al finançament del festival en una sisena edició tot demanant tirar endavant el Museu del Circ projectat a la ciutat per convertir Figueres en un referent en aquesta disciplina més enllà de cinc dies ­l´any. Matabosch ho va dir en declaracions als periodistes durant la Gala dels Premiats però també en plena funció, qui sap si aprofitant no només la presència de l´alcaldessa, Marta Felip, sinó també la del conseller de Cultura, Santi Vila, o el president de la Diputació, Pere Vila. «El festival no es deixarà de fer i ha d´anar lligat intrínsecament al lloc on es faci el museu. Una cosa no té sentit sense l´altra», va puntualitzar.