Els carrers estrets, les platges i la façana de Cadaqués han donat la volta al món a través de les pantalles en els incomptables espots publicitaris i pel·lícules que s'hi han gravat. És una de les poblacions amb més demanda de la comarca per part de les productores, ja que acull entre trenta i quaranta gravacions o sessions fotogràfiques a l'any. Però l'Empordà té molts altres racons que criden l'atenció. Conscient de les peculiaritats de la marina i del seu centre històric, Castelló d'Empúries ha creat el portal Castelló de Cine, des d'on vol captar productores i on ja es poden veure diversos espots. Figueres ja prepara una iniciativa similar.

Un equip d'unes cent persones han estat aquesta setmana a Cadaqués rodant l'espot de la beguda Orangina. Els actors i el destí de l'anunci és el Japó. Orangina és una marca de refresc d'origen francès però que ara controla un grup japonès, Suntory4. Sa Plaça, el casc antic i la platja d'es Pianc han estat en aquesta ocasió els escenaris escollits. Justament, la Riba de Cadaqués, des del Poal fins a Pianc, és un dels espais on més peticions es reben per gravar, juntament amb els carrers estrets del casc antic, però el litoral també és un reclam important. De fet, en aquest moment, des de l'àrea encarregada de les gestions expliquen que una coneguda marca de iogurts busca "una platja grega".

A Castelló, la setmana passada va ser Samsung qui va desplegar un ampli equip per rodar a Empuriabrava, i també es va donar a conèixer el nou anunci de Volkswagen, on s'identifiquen clarament edificis de la marina. Són dues de les darreres gravacions a la comarca, mentre que en l'àmbit gironí s'han pogut veure les primeres escenes de la sèrie Joc de trons gravades a Girona.

En els propers mesos, coincidint amb la primavera, s'aniran incrementant els rodatges, expliquen des de Cadaqués. Durant el 2015 tenen comptabilitzades 29 peticions, entre rodatges i sessions fotogràfiques, a les quals s'han de sumar les que es gestionen directament des d'alcaldia.

Una pel·lícula de Federico Moccia, espots de licors, catàlegs de moda de Mango o Redoutte, Expedia, Andrés Sardà o Lecturas són algunes de les marques i empreses que han rodat darrerament, però en els darrers anys també s'han pogut veure actors coneguts com Antonio Banderas. Cadaqués ha estat escenari de part del conegut espot d'estiu de la marca Estrella Damm en més d'una ocasió.

La població està adherida a la Barcelona Catalunya Film Comission, des d'on arriben les peticions que posteriorment l'ajuntament de Cadaqués avalua. Es paguen 550 euros per dia per a gravacions i 350 en sessions fotogràfiques. Hi ha excepcions quan es tracta, per exemple, de treballs escolars o universitaris o de difusió de la població.

Drons, vaixells i camions

A Castelló, en canvi, s'ofereix el servei i totes les facilitats des del portal Castelló de Cine, nascut el 2014 per captar produccions audiovisuals. Volkswagen ja hi ha gravat dos espots. El més espectacular, però, va ser el desplegament d'una marca italiana de telefonia, amb catorze vaixells, drons i set camions, a banda de més de cent persones. Només aquest rodatge va deixar un impacte estimat de 80.000 euros. I a això, diuen, s'hi ha de sumar l'impacte per la difusió de l'espot.