La comarca de l'Alt Empordà serà la que estreni enguany la temporada de creuers a la Costa Brava. El vaixell de turisme Saga Pearl II quedarà fondejat avui al llarg de 12 hores davant del port de Roses en la que també és la primera escala d'aquest vaixell en aquesta localitat i primera de les sis que estan previstes a la badia des d'avui i fins a mitjan octubre.

El Saga Pearl és un vaixell mitjà, amb 164 metres d'eslora i que fa 35 anys que navega, originalment per a una naviliera alemanya dedicada des dels seus orígens a la realització de creuers pel nord d'Europa, els Fiords Noruecs i puntualment per aigües de la Mediterrània.

En una segona fase el vaixell, que originalment portava el nom d'Astor, es va especialitzar en creuers de llarga durada unint en viatges de turisme els ports d'Alemanya amb alguns africans fins arribar a Ciutat del Cap, una època que va coincidir amb la venda de la nau per part de propietaris de l'Alemanya federal a interessos de la República Democràtica, quan aquest país encara estava dividit en dos estats totalment diferenciats. Quan va passar a Alemanya de l'est, els creuers a bord d'aquest vaixell van ser rebatejats per no sonar massa capitalistes com «viatges de l'amistat», portant per primera vegada al vaixell a realitzar navegacions tocant ports i platjes d'un país alineat amb la RDA: Cuba.

La situació va tornar als inicis després de la reunificació alemanya, amb el vaixell ja rebatejat com Arkona i posteriorment com Astoria, nom que va portar fins al 2010, quan va passar de mans alemanyes a britàniques, les de la Saga Shipping, la branca marítima d'una gran empresa de turisme que va especialitzar el vaixell vers un mercat de viatgers d'edat avançada, economia sanejada i molt de temps disponible per viatjar, com és el cas del creuer que realitza ara aquest vaixell que porta el seu nom actual des que va passar a mans dels seus propietaris actuals, que també el van sotmetre a una reforma interior propera a 24 milions d'euros.

El Saga Pearl II va sortir el passat cinc d'abril des de Southampton, el port habitual del qual antigament sortien els vaixells regulars de passatgers amb rumb a Amèrica del Nord. Després d'un dia i mig de navegació va arribar al port de Ferrol, a Galícia. Posteriorment va envoltar la península fins arribar a Motril, el port comercial de la província de Granada. Després va arribar a València i ahir va fer la seva escala a la ciutat de Tarragona, que encara no acaba de convèncer del tot les navilieres perquè apostin per aquella destinació.

Després de la visita d'avui, demà al matí arribarà a Toulon, el dissabte entrarà a Maó i des d'allà ja posarà rumb a Gibraltar, darrera escala abans de tornar a Southampton, on acabarà el viatge el proper 22 de juny. Un viatge molt més llarg que la majoria de creuers, que actualment solen ser d'una setmana.

Quatre-cents passatgers

A bord del vaixell viatgen una mica més de 400 passatgers que van allotjats en tres tipus de cabines: des de suites de prop de 70 metres quadrats a cabines dobles. La resta del vaixell es divideix en zones comunes com un únic restaurant, una sala de conferències i espectacles i diverses zones de passeig i relax com un spa o dues piscines: una d'exterior i una altra interior, molt al gust dels viatgers britànics, que són la nacionalitat majoritària dels viatgers que avui fan escala a Roses i baixaran a terra mitjançant les llanxes auxiliars, a causa que el port de l'Alt Empordà continua sense tenir la profunditat suficient com per poder permetre l'amarratge de vaixells de creuer en els seus molls. Per a aquests visitants, Dalí serà un dels inevitables imants per conèixer-la demarcació amb excursions organitzades que els portaran al Museu de Figueres i també a la ciutat de Girona, una destinació cada vegada més demanada per les navilieres que recalen en els dos ports de creuer del nord de Catalunya.

El Saga Pearl II llevarà la seva àncora a les set de la tarda per envoltar posteriorment el cap de Creus i seguir cap a França. Fins al maig no hi haurà ja més creuers a la badia, amb escales previstes els dies 8, 15 i 29. Al juny, el dia previ a Sant Joan es realitzarà la cinquena escala de la temporada i a mitjan octubre la sisena i última.

Pel que fa a la previsió per Palamós, 29 seran les escales totals que rebran els molls comercial i de ponent d'aquest port, realitzades per 16 vaixells diferents, una temporada que s'iniciarà el proper dia 25 i que s'allargarà fins a mitjan novembre.