De vegades el concepte de luxe queda curt per definir algunes coses. I és que de tant fer-lo servir, de vegades aquesta paraula s'ha banalitzat. Algunes empreses, orgulloses de tenir una exclusivitat real, han cercat altres adjectius per definir-se, com és el cas de la naviliera propietària del Seadream II, el vaixell que avui visita Roses: un creuer-boutique molt exclusiu, i és que podria semblar un d'aquells iots que al juliol i agost alternen les Balears, la Costa Blava, Sardenya i també es deixen veure per la Costa Brava. És precisament l'ambient de vaixell privat el que des del primer dia han volgut imprimir a la companyia els seus directius batejant-la com "club de iots" en lloc de companyia de creuers.

Els bessons Seadream I i II són dos vaixells construïts a mitjans dels 80 amb el finançament de 800 persones que havien estat convidades a pertànyer a un grup de socis en règim de multipropietat que s'anomenà Sea Godess Cruises. L'experiència de propietat fraccionada va ser un desastre i tots dos vaixells només van operar durant un any de la manera que originalment s'havia plantejat amb forts enfrontaments entre els co-propietaris de les 800 participacions. Per al seu segon any d'operació tots dos van ser noliejats a la històrica companyia Cunard, que va anar allargant el lloguer fins a dotze anys seguits amb èxit. Finalment, després d'un parell de temporades amb la companyia Seabourn, els dos iots-creuers van ser adquirits el 2001 per una companyia de nova creació, la Seadream Yacht Club, que al llarg d'un any els va sotmetre a una sèrie de millores i canvis per actualitzar les seves instal·lacions, allotjaments i serveis generals.

A bord hi viatjen únicament cent persones, ateses per noranta tripulants, una de les ràtios més elevades de personal per passatger del mercat. L'armador sempre presumeix que la paraula "no" no existeix per als viatgers, i el personal de bord està especialment format per satisfer els que probablement siguin els clients més exigents del món dels viatges per mar. Aquests solen ser persones d'uns 50 anys i d'economia molt relaxada que en els seus viatges en vaixell no busquen bingos, discoteques o els típics espectacles d'entreteniment sinó plaers, com un excel·lent celler i gastronomia, poder gaudir del fondeig en una platja exclusiva, visitar a terra alguna cosa poc coneguda o prendre caviar i xampany veient la posta de sol a coberta.

En ser tan sols un centenar els viatgers, l'activitat social se centra en dues zones, un gran saló i un piano bar, de decoració elegant i sòbria, en els que sempre hi ha flors fresques. El restaurant principal segueix la tònica general del vaixell, amb panells en fusta, les taules separades i sense cap tipus d'horari, torns de menjar o l'obligació de seure en una taula o una altra. És a dir, a bord un menja amb qui vol, quan vol i, el que és més important, el que més li vingui de gust. Tot està inclòs llevat d'una petita selecció de begudes d'anyades especials en el cas que el connaisseur de torn vulgui sorprendre els seus amics o donar-se un homenatge amb algun vi especial.

L'allotjament dels passatgers està dividit en 54 cabines-suite de tres tipus: Yacht Club, Commodore Club i Suite de l'armador, de 20, 36 i 50 m2. Totes estan equipades amb minibar que, en comptes de tenir productes convencionals, s'omple de les begudes que el passatger triï; les pantalles de televisió són de 30 polzades i es disposa de CD i DVD -hi ha una mediateca al vaixell per triar música i vídeos. Els llits són de mida generosa, per satisfer una clientela nord-americana majoritària, i la llenceria és de cotó egipci. Al bany, els productes de bellesa són de la marca Bulgari i les dutxes són del tipus multijet. Curiosament, a petició dels clients, les banyeres han estat retirades a favor de dutxes més grans i d'última generació, a excepció de la suite de l'armador, que segueix tenint una banyera doble.

Quan el vaixell està en terra, la companyia sempre contracta el proveïdor de turisme més exclusiu, com es el cas d'avui a l'Alt Empordà. Els responsables de Seadream sempre contacten amb companyies de cotxes amb xofer, els clubs de golf més pròxims o amb els restaurants més selectes del port de destinació per satisfer les exigències dels clients. El Seadream II transporta algunes joguines a bord, com segways, bicicletes per poder conèixer la ciutat d'escala o motos d'aigua, zòdiacs i equips de submarinisme quan el vaixell queda fondejat en alguna cala o no pot entrar en algun petit port al qual s'accedeix mitjançant les llanxes auxiliars del vaixell.

El Museu Dalí i Girona

El viatge actual forma part d'una exclusiva selecció d'escales entre els ports de Barcelona i Villefranche, al sud de França, passant pel nord de la Costa Brava, Sète, Canary-sur-Mer, Saint Tropez i Mònaco. A banda de les persones que vagin per lliure a dinar, jugar al golf o conèixer Roses, la naviliera ha preparat per als seus viatgers dues excursions exclusives. Una a Figueres, acompanyats d'un expert en l'art de Dalí, i una segona a Girona, en coincidència amb el segon dia de temps de flors, que serà una més que grata sorpresa per als que optin per visitar la ciutat.

Després d'aquestes experiències en terra, els creueristes tornaran a un vaixell que està entre els deu millors del món. Revistes com Condé Nast TravelerTravel & Leisure porten anys tenint a la companyia Seadream en el podi de l'excel·lència. La guia Berlitz, que oficiosament es la bíblia dels creuers, també té en molt bona consideració el Seadream. Aquest llibre s'edita des de fa 27 anys per Douglas Ward, president del grup d'avaluacions marítimes que passa 200 dies a l'any al mar inspeccionant vaixells de tot tipus per realitzar un dels informes més respectats del sector.

El vaixell bessó del que avui visita Roses, el Seadream I, passarà també per aquesta badia el proper dia 15, quan a Palamós hi farà escala el creuer FTI Berlin. Abans, el dia 12, un altre creuer de gamma alta, el Seven Seas Navigator, visitarà el port del Baix Empordà.