Un estudi sobre l'estació del TAV Figueres-Vilafant conclou que la infraestructura té un impacte econòmic de 5.008.604 euros. D'aquests, 3.478.197 euros són directes i la resta indirectes. Aquest és el resultat de les 990 enquestes que es van realitzar durant tot el 2015. El document posa sobre la taula també que qui més es beneficia de la seva arribada és Figueres.

I és que dels 3,4 milions, 2,8 són despeses en oci i d'aquests 2,05 es gasten a Figueres. La majoria es dediquen a la restauració (1.175.000 euros), a la cultura (575.000) o a anar de compres (430.000). En aquest sentit, se'n desprèn que la resta de la comarca no en treu el rendiment necessari i la intenció es començar a treballar en la comercialització de paquets turístics, que dues agències ja han començat a llençar al mercat.

El document es va elaborar al llarg de tot l'any passat. Un any en què l'alta velocitat va registrar 300.000 usuaris, un 62% els quals van ser visitants d'un sol dia i 50.000 més van venir a la ciutat atrets per la rapidesa de la línia ferroviària. En dades, s'estableix que els viatgers que vénen a la zona per oci s'hi gasten de mitjana diària uns 103 euros mentre que els que ho fan per motius laborals n'hi destinen 70. En xifres absolutes, l'impacte econòmic directe se situa en els 3,4 milions d'euros, que equivaldrien a gairebé 64 llocs de treball. D'aquests, 613.077 es generen amb els viatges per motius laborals i 2.865.120 es generen amb les visites d'oci. És precisament en aquesta darrera dada on es fa palès que la major incidència es produeix a la capital altempordanesa, on també s'han registrat el 70% de les pernoctacions generades.

En aquest sentit, el regidor de Promoció, Manuel Toro, admet que la resta de municipis en treuen poc rendiment i que cal cooperació per aprofitar les oportunitats. Per això, va dir que cal posar en marxa com abans millor el Pla Estratègic de Dinamització comarcal. El document també revela que només un 7% dels visitants ve amb el TAV?per visitar el Museu Dalí.

Aprofitar els POUM

L'altre punt dèbil que revela l'estudi és que l'anella Figueres-Girona està poc aprofitada bàsicament per la dificultat de connexió amb la trama urbana de la capital de l'Empordà. En aquesta línia, tant l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, com la de Vilafant, Consol Cantenys, diuen que el POUM que s'està tramitant a ambdós municipis és una oportunitat per incrementar les oportunitats de les infraestructures i asseguren que fa temps que treballen estretament. Felip, a més, insisteix que el desenvolupament ha de passar necessàriament per la transformació de la zona oest, on viu la comunitat gitana. «Alguna vegada s'ha dubtat que la ubicació de l'estació fos l'òptima per la connectivitat que té, però ara ja està i hem d'aprofitar-la», afirma Felip.