L'Ajuntament de Roses ha insistit de nou a Ports de la Generalitat que comencin a preveure com resoldre la impossibilitat actual que els creuers, a excepcions d'alguns de petits, atraquin al port perquè no hi ha fondària suficient. Consideren que el fondeig té els seus inconvenients i si es vol continuar apostant per aquest sector s'ha de resoldre. L'Ajuntament ha aprovat renovar l'acord marc per la promoció de la indústria dels creuers.

El regidor de Promoció Econòmica i Turisme, Fèlix Llorens, va explicar a la resta de membres del consistori al ple de dilluns que van posar de manifest davant ports que a la població s'ha de tenir en compte que els vaixells de grans dimensions es veuen obligats a fondejar i que «creiem interessant que comencin a preveure què faran» si es vol potenciar el turisme de creuer. Segons Llorens, els van reconèixer que «són conscients de la necessitat que s'ha de fer alguna cosa per avançar en el tema de creuers».

Roses va aprovar dilluns l'acord marc de col·laboració per al desenvolupament econòmic i turístic i la promoció de la Costa Brava Cruise Ports en la Indústria. És la renovació del que es porta a terme des de fa uns anys. Es tracta d'un acord institucional per promocionar l'activitat de creuers als ports de Palamós i Roses. En el protocol hi participen els ajuntaments, Ports de la Generalitat, el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona i les cambres de comerç.

Roses es va estrenar com a destí de creuers el 2010, tot i que de forma estable dos anys més tard. El vaixell The World va arribar a les tres de la tarda a la badia amb cinc-centes persones. Amb 12 pisos d'alçada i 196 metres d'eslora, va haver de fondejar a la badia. Es va decidir apostar- per aquest tipus de turisme malgrat que no es disposava de cap moll on poder atracar.

El 2008 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques havia aprovat l'especial del Port de Roses que incloïa l'ampliació del dic. Un any després es va anunciar un estudi per trobar la millor ubicació, però fins avui no se n'ha sabut res més. Al port pesquer la fondària és insuficient i a l'esportiu el sistema del moll, en piràmide, amb el fons més ample que a la superfície, també ho fa impossible. Fa sis anys, la llavors alcaldessa, Magda Casamitjana, ja anunciava que esperaven de la Generalitat un compromís per trobar el millor lloc on situar un moll nou. El 2013 es va explicar per part de l'Ajuntament que s'havia encarregat un estudi per trobar una solució. El llavors regidor del govern, Manel Escobar, apuntava que costaria entre cinc i sis milions i que es finançaria conjuntament amb la Generalitat. Però el projecte s'ha anat quedant aparcat. Des de l'Ajuntament han tornat a recordar a Ports que s'hauria de plantejar de nou si es vol avançar un pas més en l'aposta de creuers.

La temporada del 2016 comptarà amb cinc vaixells i l'arribada de 2.000 passatgers. Són cinc cents passatgers més que l'any passat però no és la millor temporada en nombre de vaixells. L'alcaldessa, Montse Mindan, amb l'arribada del primer vaixell va reclamar el moll i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va dir que una vegada «estabilitzada» la situació financera de la Generalitat i «en un termini raonable» de temps, el Govern pretén afrontar la inversió.