El darrer ple de Figueres va aprovar per la via d'urgència i amb els volts en contra de tots els grups de l'oposició (ERC, PP, C's i CUP) excepte Compromís d'Esquerres l'ampliació dels Plans de Gestió 2016 de l'empresa Ecoserveis, per un import de 1,7 milions d'euros. Es tracta del darrer pas després que al ple d'agost es tirés endavant la pròrroga del contracte per evitar que la ciutat es quedés sense el servei de recollida d'escombraries, enllumenat, deixalleria i parcs i jardins quan a l'octubre acabi la «perjudicial» concessió que l'empresa mixta ha tingut en els darrers 15 anys. La proposta es va tirar endavant amb l'informe d'alerta de la interventora municipal que, de nou, va recordar que «el contracte va néixer viciat».

Figueres encara no té tancat com afrontarà en els propers anys aquests serveis bàsics i, des de fa temps, en declivi a la ciutat. Té decidit que les escombraries se separaran de la resta del pastís, però encara no ha tancat com es farà. Per això i malgrat que se sabia de la finalització del contracte, ha hagut de fer una pròrroga a l'espera també de resoldre plenament el conflicte amb la plantilla, que vol que es conservin els seus drets. Enmig de les crítiques, a l'agost va impulsar el primer tràmit per allargar la concessió i la setmana passada el va continuar amb l'ampliació dels plans de gestió, que han de garantir els diners perquè els serveis se segueixin prestant, almenys fins a finals d'any.

El punt es va incloure a l'apartat d'assumptes urgents «motivat per la necessitat d'ampliar la prestació fins que l'administració hagi realitzat les actuacions que permetin que aquests serveis puguin ser prestats a través d'alguna de les formes de gestió que preveu la normativa vigent».

L'abast de la seva prestació i la retribució de la mateixa s'estableix des de la seva creació l'any 2001 a través dels anomenats Plans de Gestió, que aprova de forma regular i anualment el ple. Al gener, precisament, es va aprovar la part corresponent fins al setembre i, ara, s'ha tramitat la de la resta d'any, que no estava inclosa a la concessió. En total, el pressupost dels serveis és d'1.734.509,31 euros, 589.531,09 dels quals es contemplen per a la neteja viària; 122.653,26 euros es destinen al manteniment de l'enllumenat; 55.292,93 euros per a la deixalleria; 463.240,30 per a parcs i jardins; i 503.791,73 per als residus sòlids urbans.

Informes negatius reiterats

La tramitació va ser de nou objecte de les crítiques dels grups de l'oposició i, a petició de C's, la mateixa interventora va explicar el que, de fet, recull el seu informe inclòs al dictamen: «el contracte va néixer viciat perquè a mesura que van creixent els carrers de la ciutat es va ampliant el contracte sense seguir complint amb l'ordenament jurídic». En aquest sentit, afegeix l'informe que «el contracte que regeix el concurs per a la selecció del soci privat que ha de formar part de la societat mixta ha estat modificat reiteradament mitjançant pactes i ampliacions de servei sense ajustar-se als termes de les lleis de contractes vigents en cada moment». A més, afegeix que «algunes de les ampliacions s'han acordat en consells d'administració i no han estat específicament aprovades per l'Ajuntament, s'han incorporat directament en els plans de gestió anual».

«Aquestes modificacions tampoc s'ajusten a l'actual text refós de la llei de contractes del sector públic, segons es detalla en els diferents informes emesos per la Intervenció municipal. Això implica unes modificacions substantives del contracte inicial, no justificades suficientment a l'expedient, ni es justifica que no quedin afectades les condicions essencials del contracte i, per tant, les condicions de licitació i adjudicació del mateix. Aquest aspecte va en contra del dret comunitari i la doctrina jurisprudencial del Tribunal de Justícia de la Unió Europea», conclou el document de la funcionària.