Territori licita l'obra per fer arribar l'ample de via europeu a la terminal de Vilamalla

El projecte dóna resposta a la petició d´empreses que es volen instal·lar al polígon, però no sense l´ample internacional

12.10.2016 | 10:10

La Generalitat ha donat el primer pas per dotar la terminal de mercaderies de Vilamalla de l´ample de via internacional. El Departament de Territori i Sostenibilitat va licitar ahir la redacció de projecte per adaptar la infraestrutura actual. L´execució de les obres permetrà donar resposta a les peticions de diverses empreses interessades a instal·lar-se al Centre Intermodal del Far-Vilamalla però no sense l´ample internacional per a les mercaderies. El projecte és un primer pas per consolidar el Corredor Mediterrani a les comarques gironines.

La terminal pública de mercaderies que funciona des de 1989 disposa actualment de dues vies ferroviàries de 478 metres cadascuna en ample de via ibèric. Està situada a Vilamalla en els terrenys del Logis Empordà i és pública. Els treballs que ara s´hi portaran a terme consistiran a allargar les vies d´apartat fins als 750 metres i dotar-les d´ample de via mixt (l´actual i l´internacional) i alhora millorar el conjunt de l´estació.

Vies d´ample europeu
Segons ha informat la Generalitat, està previst actuar, d´una banda, en la connexió de la terminal a ample estàndard europeu a la xarxa ferroviària estatal, i de l´altra, en la terminal i el ramal de connexió amb la xarxa de tren. Una vegada executat el projecte, dues de les vies, la 2 i la 4, seran d´ample mixt i amb 750 metres. Serviran com a vies per a expedició i recepció de mercaderia. Una tercera, la 3, es mantindrà com a via d´ample ibèric per donar continuïtat al trànsit general entre Figueres i Barcelona. I, finalment, la via 1 serà una via d´ample mixt que servirà per al trànsit general entre Barcelona i Figueres i alhora per als serveis entre Barcelona i Vilafant, en els dos sentits de la marxa.

A l´interior de la terminal es faran obres diverses de seguretat i senyalització, així com a les dues vies de càrrega i descàrrega per incorporar l´ample internacional a l´ample ibèric actual.

Des del Departament de Territori de la Generalitat han destacat que la licitació permetrà impulsar aquesta terminal i donar resposta a les demandes de diverses empreses pendents d´instal·lar-se al polígon. L´empresariat reclama des de fa uns anys l´impuls d´aquesta terminal per les reticències de les empreses de logística a ubicar les seves naus al Far-Vilamalla si el polígon no està dotat de la infraestructura ferroviària amb l´ample de via estàndard. La Cambra de Comerç informava fa dos anys que l´empresa catalana Tradisa i l´alemanya Mosolf eren dues de les insteressades. Es plantejaven instal·lar-se al polígon «sempre que arribi l´ample de via europeu», van assegurar.

L´Estat es va comprometre l´any passat a invertir els quatre milions d´euros que es requeriran per desenvolupar el projecte i la Generalitat ha començat els tràmits amb la licitació d´ahir, amb la redacció del projecte constructiu per a la implantació de la via d´ample internacional (UIC) a la terminal de mercaderies. La transformació ha de permetre un major flux de mercaderies. Si les previsions es compleixen hauria de suposar la posterior implantació de més empreses al polígon industrial.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades

L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema