El Ministeri de Foment va començar ahir les obres de construcció del giratori que ha d'eliminar la cruïlla de la plaça del Sol de Figueres. I els primers treballs van coincidir amb cues i retencions des de primera hora del matí. L'Ajuntament preveu almenys set mesos complicats per al trànsit i té previstes mesures per reduir al màxim l'afectació. L'obra, a més, coincideix amb una segona rotonda a la N-260 a Vilafant a l'enllaç cap a l'estació del TAV.

El nou giratori s'espera que estigui enllestit abans de l'estiu. Les obres es portaran a terme en quatre fases i tenen un cost d'uns 900.000 euros. L'obra, llargament reivindicada se situa a la plaça del Sol, on conflueixen la N-260, la carretera d'Olot, i l'antiga N-II, avui avinguda Salvador Dalí.

L'enllaç té un intens trànsit de vehicles que accedeixen a la ciutat des de les principals carreteres i al qual se suma la mobilitat interna. En aquest punt el Ministeri de Foment està executant els treballs que suposaran que «deixarà de ser una cruïlla per passar a ser una rotonda», ha expliat l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, que ha especificat que no serà «el concepte clàssic de rotonda» sinó una plaça quadrada que permetrà la mobilitat i el giratori dels vehicles en els quatre cantons».

La mena de plaça-rotonda ocuparà pràcticament tot l'espai de l'actual plaça i el circuit de trànsit serà tot al voltant. Això esperen que millori la mobilitat en aquesta confluència de carreteres. Els treballs suposaran restriccions i canvis de circulació en els propers set mesos a totes les vies que hi conflueixen.

L'Ajuntament admet que són conscients que «serà complicada la situació del trànsit perquè ens afecta un punt neuràlgic» perquè, a més, «se suma a les obres de la rotonda de Vilafant». Les dues obres són de Foment, però les porten a terme empreses diferents i l'alcaldessa diu que, malgrat està previst parlar-hi, serà complicada una coordinació perquè cada empresa voldrà complir amb els terminis fixats. Felip ha manifestat el desig que «esperem que siguin set mesos, que és el que preveu el projecte».

Seguiment constant

El regidor de Mobilitat, Francesc Cruanyes, ha explicat respecte a les mesures que s'estan prenent que «s'ha intentat esmorteir al màxim» informant els veïns dels talls que comportarà. Tot i això, «en una obra de l'envergadura d'aquestes poden sortir complicacions» no previstes, ha dit, i es farà «un seguiment constant» per poder respondre als problemes que puguin sorgir.

En aquest moment i durant la primera fase està previst poder circular per la N-260 i l'avinguda Salvador Dalí -en un dels dos carrils-, tot i que hi ha restriccions en alguns punts de la calçada. El carrer Manuel Falla quedarà restringit als veïns. La resta del trànsit es desviarà pel carrer Empordà.

El Ministeri de Foment executarà les demolicions de les estructures de la plaça, voreres i treballarà en el nou paviment en el sector central durant els tres primers mesos. La resta dels treballs de la tercera fase i quarta fase consistiran en els acabats, una illeta triangular al primer tram de l'avinguda Dalí i la senyalització. Al llarg de l'obra aniran canviant les afectacions.