Bombers dels parcs de l'Alt Empordà denuncien que no tenen ni la formació, ni les eines, ni el protocol d'intervenció necessaris per actuar amb èxit en cas de sinistre al túnel ferroviari del Pertús. Una àmplia representació dels parcs de la comarca han volgut avui fer pública la seva denúncia després que fins ara s'hagin ignorat les seves peticions.

"Ens mobilitzen per la nostra i per la vostra seguretat" és el lema de la pancarta que han mostrat per fer pública la situació llegint un manifest. Ho fan en l'aniversari de la inauguracio de la línia d'alta velocitat Barcelona-Perpinyà fa sis anys.

El túnel de vuit quilòmetres de llargada disposa de sistemes de seguretat com un túnel central, sensors, entre altres mesures. L'accés únicament es pot fer en un vehicle que circula sobre rails. L'empresa va dotar els bombers del Rosselló i els de Catalunya de dos camions bimodals capaços de circular per rails.

En el moment de posar-se en servei es va informar del Pla d'Autoprotecció que té l'empresa i van rebre formació els bombers dels parcs de La Jonquera i Figueres, "una formació mínima". Però si calgués l'actuació de bombers d'altres parcs perquè aquests no poden intervenir, no haurien rebut formació. Dels 50 bombers de la plantilla dels dos parcs, només 22 l'han rebuda. Per tant, no la tenen molts dels que formen part de les plantilles dels dos parcs ni de la resta si calgués la seva ajuda.

El 2013 ja es va fer una petició, adreçada al cap de Regió de Girona, "en la que exposàvem la nostra ignorància gairebé absoluta del que comportava circular amb un vehicle per la xarxa ferroviària", per exemple. Demanen ampliació de la formació rebuda i que s'estengui als parcs de tot Catalunya començant pels més propers. També es va denunciar la situació a la mesa de Salut i Seguretat laborals.

Una segona reinvindicació és un protocol d'intervenció avui inexistent. Ramon Montané, caporal del parc de Figueres, exemplifica que el túnel disposa de dipòsits d'aigua i que, per tant, una de les qüestions que s'han de tenir clares és la quantitat amb la qual es pot treballar per no esgotar-los en vint minuts si s'actua com quan s'abasteixen de la xarxa d'aigua.

Pel que fa als equipaments les mancances són diverses. Manca un sistema de visió tèrmica efectiu com tenen els francesos perquè avui no permet la visió en condicions de fum, expliquen. Falta un sistema efectiu per desplegar línia de mànegues dins el túnel en condicions de fum, amb nul·la visibilitat i aire irrespirable; els equips de respiració autònoms són monobotelles quan amb bibotella doblarien l'autonomia i la seguretat dels bombers; no tenen cap sistema per desplaçar dins del túnel i a llargues distàncies, els equips d'excarceració pesen 80 quilos; i les mànegues de gran cabal del camió són poques i de quinze metres d'allargada quan haurien de ser de vint.

Són algunes de les necessitats que especifiquen en un manifest on també constaten que insisteixen que no hi ha redactat cap protocol d'intervenció i que falten bombers de guàrdia per disposar dels vuit efectius mínims que fixa el pla d'autoprotecció de l'empresa. Els vuit sumen els mínims dels parcs de Figueres on hi ha el vehicle ferroviari i la Jonquera. Per tant, necessitarien l'ajuda de Roses, Llançà i la Pera amb tres bombers de guàrdia.