Una dona d'uns 40 anys ha mort cap a dos quarts de deu de la nit a l'entorn de la Via Ferrata de la Cala del Molí, a Sant Feliu de Guíxols. La dona havia anat a passar el cap d'any a la Costa Brava al costat d'un grup de gent d'Esplugues de Llobregat, tots amb experiència a fer aquest tipus de vies, segons ha explicat l'alcalde de Sant Feliu, Carles Motas. El grup s'estava a Palafrugell, i havia decidit fer la Via Ferrata aprofitant la claror de la lluna plena. Quan han passat els fets el grup encara no era a la via, sinó que inspeccionava la zona per determinar el millor lloc per fer-la. Un moment que un núvol ha tapat la claror la dona no ha vist que se li acabava la roca per on caminava i ha caigut des d'una alçada de 20 metres.

El grup havia deixat l'equipament al cotxe per inspeccionar el terreny i tot plegat ha ocorregut quan encara no havia arribat a la Via Ferrata. Un cop activats els serveis d'emergència, el rescat del cadàver s'ha hagut de fer per mar. L'embarcació dels Bombers on s'ha recollit el cos l'ha traslladat fins al port de Sant Feliu.Bombers, i efectius de Protecció Civil, Mossos d'Esquadra, Policia Local, comitiva judicial i el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) han actuat al lloc dels fets. L'alcalde de Sant Feliu ha lamentat l'accident

Desmunten part de la Via

Fa pocs dies, els Agents Rurals van desmuntar part de la zona on es preveia ampliar la via ferrada perquè afectava la zona de nidificació de dues aus protegides. Durant la primera quinzena de desembre, els rurals han retirat de les roques la major part de les piquetes i altres materials de subjecció que s'hi havien clavat. La Generalitat investiga ara qui va decidir posar-les, perquè no disposava de l'autorització pertinent per fer-ho.

Segon accident mortal

Es va tancar el 2005 per problemes de responsabilitat subsidiària arran d'un accident mortal. Ara es reobre amb totes les garanties de seguretat, ja que es van refer els 480 metres de recorregut, dividits en dos trams de diferent dificultat, i s'hi va instal·lar un cable d'acer inoxidable per fer-lo encara més resistent.

L'Ajuntament va estar dos anys per aconseguir tots els permisos i es va tornar a posar a disposició com a reclam turístic, atès que és l'única del món que penja sobre el mar des de les roques. Els usuaris han de tenir una assegurança.

El juny del 2002 es va inaugurar el primer tram i al cap de vuit mesos, el segon. El gener del 2005, però, es va decidir desmuntar i tancar per motius de seguretat i legals, després que es registressin diferents accidents, un d'ells mortal l'any 2004.

Els terrenys per on passa la via pertanyen a Costes de l'Estat i fins ara l'Ajuntament no hi podia fer el manteniment perquè no era competència seva. El 2005, però, totes dues parts van arribar a un acord segons el qual se cedeixen a l'Ajuntament per un període de 15 anys.

Per arribar aquí es van necessitar dos anys per tenir tots els permisos i presentar els informes tècnics -es va fer un estudi geològic de la pedra que sosté la via- i el projecte de millora. El cost va estar d'uns 15.000 euros i el manteniment anirà a càrrec de l'empresa que l'ha refet de nou, amb Albert Gironès al capdavant.

Les característiques del tram únic al món

El tram de la via ferrada de Sant Feliu de Guíxols fa 480 metres, dividits en dos trams amb dos nivells de dificultat, fàcil i mitjà. Ressegueix els penya-segats de la Cala del Molí amb una vistes fantàstiques, que l'han convertida en una de les preferides per ser l'única al món que penja sobre del mar des de les roques. Té desnivells que van entre 5 i 20 metres respecte el nivell del mar. En funció del grau d'experiència i l'agilitat de cada escalador, els trams es poden fer entre una hora o dues hores i mitja.

Ben equipats i amb coneixements

La seguretat està garantida sempre i quan es vagi ben equipat amb casc, cordes, arnès, calçat adequat i guants-, no es deixi d'estar lligat per la via de la vida i les condicions meteorològiques siguin les adequades. Només en dos casos es desaconsella totalment utilitzar-la. Quan hi hagi tempesta elèctrica, ja que l'acer podria atraure els llamps, i amb llevantada.

Per altra banda, un cartell informatiu al començament informa als usuaris que han de tenir una assegurança perquè en el moment en què comencin a fer la via són ells els únics responsables del que pugui passar.