L'any passat es va estrenar a Palamós i ja s'ha convertit en una fidel usuària del port: Oceania Cruises, una de les navilieres més selectes del món, fa avui la primera de les tres escales previstes per a aquesta temporada i ja té programades més visites per a l'any 2017 amb diversos vaixells de la seva flota.

Avui arriba a port el Nautica, que quedarà amarrat al moll comercial a les vuit del matí. És un vaixell amb un perfil habitual en aquest moll ja que forma part d'una sèrie de vaixells bessons que originalment es van construir per una naviliera que va fer fallida i van acabar navegant en diverses navilieres, entre elles Oceania, un concepte de companyia sorgit dels interessos convergents de dues personalitats que es van trobar en un moment de la seva vida.

D'una banda, el cuiner Jacques Pépin, que amb 80 anys continua al peu del canó en plena forma i amb molts projectes entre mans, com ara el disseny i execució dels nous menús d'aquesta naviliera, de la qual és xef executiu. Nascut a prop de Lió, format en diferents restaurants francesos i consolidat com a cuiner personal de Charles de Gaulle, Pépin és tota una institució culinària, sobretot als Estats Units, on va seguir desenvolupant la seva professió i es va fer popular com a cuiner televisiu amb diversos programes propis en els quals entrava a casa de milers de nord-americans amb el seu refinat estil europeu. Tot i la seva popularitat als EUA, a França no es van oblidar d'ell i al llarg de tot aquest temps va ser guardonat amb mencions com l'Ordre del Mèrit Agrícola, la de les Arts i les Lletres i la Legió d'Honor.

D'una altra banda, Frank del Rio, un personatge que també va triomfar en un país que no era el seu: fill d'un alt executiu de Coca Cola a l'Havana, va sortir de Cuba amb la seva família amb només set anys, després de l'intent d'invasió de Bahía Cochinos, el 1961. La seva família va sortir del país amb una sola maleta per persona creient que el règim de Castro no duraria molt, un error on van caure molts. Veient les llunyanes perspectives de tornar a l'illa, es van establir per sempre a Miami, com tants de compatriotes. Després d'estudiar econòmiques i treballar per a algunes empreses relacionades amb el turisme, es va convertir en vicepresident en la ja comentada companyia de creuers Renaissance, una empresa que va voler créixer massa en poc temps, encarregant la construcció de massa vaixells alhora i endeutant-se en excés. Aquesta combinació va detonar amb els atemptats de l'11-S, que van afectar de manera notable el sector dels viatges i van ferir de mort a companyies aèries i navilieres, com ara Renaissance Cruises.

El 2002, un any després dels atacs, Del Rio va convèncer un grup d'inversors per crear una naviliera: Oceania Cruises, prenent el millor de la seva predecessora, com ara algun dels seus vaixells, de fabricació europea, capacitat mitjana i instal·lacions d'alta qualitat sobre els quals s'aplicaria una política comercial i de serveis exquisida, amb un estil relaxat a l'americana tot i que amb les virtuts del servei a l'europea, una lliçó apresa d'etapes anteriors, polint tots els defectes de Renaissance.

Oceania va començar a navegar l'octubre de 2002 amb un sol vaixell en règim de lloguer per incorporar un segon vaixell bessó un any després, i un tercer fa ara 11 anys, amb els quals es van començar a veure resultats positius i una cosa molt celebrada: la fidelitat d'un tipus de client molt selectiu que en trobar el tipus de naviliera que cerca se'n torna repetidor. Resultat: el 2007 els accionistes que van acompanyar Del Rio en la seva aventura marítima es van deixar estimar per Apollo Capital, propietària de dues navilieres, que va oferir prop de 780 milions de dòlars per Oceania.

Aquesta operació va anar acompanyada d'una important aposta per consolidar-la, encarregant els dos primers vaixells nous a les drassanes italians Fincantieri, vaixells bessons per a 1.250 passatgers (una xifra que actualment es considera petita-mitjana en el sector) i 800 tripulants, una ràtio de passatgers-staff que, al costat de l'espai disponible per viatger, són dues de les mesures per les quals es regeixen les navilieres de luxe. Finalment, el 2014, Oceania va passar a integrar-se dins del gran paraigües de Norwegian Cruise Line, la tercera empresa de creuers més important del món, de la qual ara Frank del Rio és president, deixant Jason M. Montague com a cap de la naviliera que va fundar.

Segons els analistes del sector dels creuers, els nous vaixells, botats el 2011 i 2012 «són vaixells especialment dissenyats per a persones epicúries» pels seus restaurants temàtics de cuina francesa, oriental, italiana, americana i dues més de cuina de mercat i informal, sempre depenent dels itineraris que es recorrin i que dissenya personalment l'antic CEO de la companyia, que també ha volgut encarregar-se dels detalls de la decoració o, fins i tot, de l'elecció del celler de vins o obres d'art exposades a bord, que es descriuen en una audioguia narrada per aquest.

El Nàutica, amb 181 metres d'eslora, 650 passatgers i 400 tripulants a bord està fent actualment un viatge d'onze dies que va salpar des de Roma el passat dia 10. Després va visitar Livorno, Porto Vecchio a Còrsega, La Spezia a Italià, Monte Carlo i Antibes. Ahir va passar el dia a Marsella, demà serà a Palma, continuarà el viatge cap a València i, finalment, el divendres 20 arribarà a Barcelona, des d'on començarà un nou viatge cap a Londres.

Visites ofertes

El vaixell serà al port fins a les set de la tarda, temps més que suficient per oferir una sèrie d'opcions turístiques interessants, com ara les ja clàssiques visites a Girona, Besalú o Figueres i també fer un triangle entre Begur, Empúries i Pals. Pels que vulguin fer coses encara més especials i bolcades en el món de la gastronomia, alguns viatgers del Nautica visitaran avui els camps de producció d'oli Can Solivera, a la Bisbal, per després ?arribar a Madremanya i dinar al restaurant La Plaça en un migdia amb tast comentat i presència dels especialistes gastronòmics a bord i, evidentment, el del restaurant.

Dos vaixells més d'Oceania visitaran enguany Palamós: el Riviera el proper 10 d'agost i el Marina en una escala mitjan del mes de novembre. Pel que fa a la propera escala, el creuer Artania serà el proper que visitarà la Costa Brava i curiosament ho farà el mateix dia tant a Roses com a Palamós.