Quan Ports de la Generalitat, gestora dels ports de Girona, va anunciar les tres escales programades, el vaixell que aquest divendres va passar per Palamós encara tenia un nom teòric: Thomson Discovery. Teòric perquè en el moment d'anunciar el calendari de creuers als dos ports de la Costa Brava el vaixell encara navegava amb un altre nom: Splendour of the Seas.

Què ha passat doncs amb el Thomson Discovery? Doncs que ha quedat en un projecte que finalment s'ha rebatejat com Tui Discovery dins d'una estratègia empresarial del grup TUI, el gran grup turístic d'origen alemany que s'ha convertit en un empori que és propietari o gestor d'unes 3.500 agències de viatges, una vuitantena d'operadors turístics, una desena de marques hoteleres, aerolínies i companyies de creuers com ara Thomson Cruises i Tui Cruises.

Les dues marques dedicades a vaixells de turisme estan enfocades als dos grans mercats emissors de viatgers: Gran Bretanya i Alemanya (junt amb altres països que fan servir l'alemany, com ara Suïssa o Àustria). Per als primers existeix la companyia Thomson, que és un nom ja clàssic de l'operació turística, amb un forta presència a Girona on encara es mantenen algunes sèries de vols d'estiu amb la companyia aèria Thomson Fly, que des de Vilobí vola cap a diferents aeroports del Regne Unit i també en versió creuer és una visitant fidel al port de Palamós des que es va fer una forta aposta per atreure vaixells de turisme internacional.

D'una altra banda, Tui Cruises es la nova marca de creuers del grup. Més moderna, amb vaixells nous o molt ben conservats, ofereix un producte una mica més afinat que la seva germana britànica.

Ara fa una mica més d'un any, de cara a respondre al creixement del mercat i la retirada del veterà Island Escape, Tui va anunciar que comprava un vaixell de segona mà, que seria el més gran de la flota de Thomson: el Splendour of the Seas de la Royal Caribbean, construït el 1996 i inicialment dedicat a fer creuers pel Carib, enfocats a una clientela internacional, però sobretot nord-americana.

El Splendour va ser pensat també per poder operar en un tipus de viatge que té molt d'atractiu: creuar des del mar Carib i fins a l'Oceà Pacific fent ús del Canal de Panamà. En els darrers anys el vaixell també es va posicionar a la Mediterrània tot i que mai va passar per Roses o Palamós, doncs Royal Caribbean, actual operadora dels vaixells més grans del món, com ara l'Harmony of The Seas, encara no inclou aquests dos ports en els seus programes.

Les voltes de la vida i dels interessos empresarials han fet que finalment un vaixell de Royal Caribbean arribi a Palamós, tot i que amb un nou nom: Tui Discovery, atès que el consell d'administració de la corporació va decidir obrir la marca de creuers de Tui al mercat britànic, en una operació que tot i no estar confirmada sembla l'inici de la desaparició de la marca Thomson a favor d'una única marca internacional, la mateixa que dóna nom al grup i el ja famós logo del somriure i la picada d'ull.

Nova cara

El vaixell va arribar ahir a port uns minuts abans les vuit del matí sota la supervisió del pràctic del port i el remolcador Roma, per quedar amarrat finalment al moll comercial, amb la proa mirant cap a la zona de Torre Valentina, convertint-se des d'aquell moment en el segon vaixell més gran que ha entrat a port, només superat pel Costa Magica amb vuit metres més de llargària. Els darrers 20 anys, el Tui Discovery ha portat el seu casc pintat totalment de blanc. Ara llueix una decoració idèntica (i més atractiva) en colors blaus i blancs inspirada en un disseny similar als que porten els avions de les aerolínies del grup.

Aquesta renovació no ha estat només externa sinó que el vaixell ha estat sotmès a una important operació de rejoveniment i canvis estètics, una feina multimilionària de sis setmanes que aquesta primavera s'ha encarregat a les drassanes de Navantia a Cadis, des d'on el Discovery va sortir cap a Palma, la seva base d'estiu i on fa només uns dies es va celebrar la cerimònia de bateig amb 1.200 convidats i l'actuació de Jess Glynne, recent guanyadora d'un premi Grammy. Després d'aquesta festa, va fer el primer viatge d'aquesta nova etapa i, l'actual, és el segon creuer de la història d'aquest vaixell que si bé no es nou, fa la mateixa impressió a dir dels passatgers que ahir van baixar a terra per conèixer la demarcació de Girona.

El Discovery pot portar fins a 1.800 passatgers atesos per una tripulació de 720 professionals. Té vuit restaurants, dels quals tres son temàtics (panasiàtic, carns i italià) un enorme atri de set ponts o pisos al bell mig del vaixell, que al seu dia va ser una de les obres d'enginyeria naval més ben considerades del sector, i un teatre per a 800 persones. En la nova etapa, el teatre està complementat amb un gran cinema a l'aire lliure (amb barra de crispetes incloses) on hi ha una programació de pel·lícules o futbol, si s'escau, com passa aquests dies amb l'Eurocopa.

Activitats per als passatgers

Els pocs viatgers que no van quedar-se a bord van aprofitar les 10 hores d'escala per fer un dia de sol i banys de mar, sorpresos per la proximitat entre el lloc d'amarratge i la platja Gran de Palamós. Altres van voltar per la vila, alguns van arribar fins a la Fosca i inclús, sabent de l'existència d'una platja verge, informats pels promotors de turisme, van arribar fins a Castell. Els que van optar per activitats i excursions organitzades van fer un recorregut en bici per tota la zona sortint des del moll, altres van pujar fins a Pals en autobús, un petit grup va arribar fins a Figueres i fins i tot alguns van optar per baixar a Barcelona aprofitant un horari d'escala generós.

L'actual creuer, que es repetirà dos cops més amb la corresponent escala a Palamós està batejat com Cosmopolitan Classics, amb sortida i arribada a Palma, passa també per Messina, a Sicília, Nàpols, Carrara a prop de Pisa i Florència i també fondeja a Villefranche, entre Niça i Mònaco.

La temporada de creuers a Girona continua. Ara concentrada a Palamós, i demà, els viatgers del Seabourn Sojourn viuran un inesperat dia d'eleccions generals al Baix Empordà. El mateix vaixell tornarà novament el 10 de juliol i el 16 ho farà el Thomson Majesty. Pel que fa al vaixell d'ahir, tornarà el 5 d'agost i el 14 d'octubre.