El conseller de Territori, Josep Rull, ha anunciat que la Generalitat obeirà la resolució del TSJC i buidarà l'abocador de Vacamorta. "La sentència diu el que diu i ho hem de complir, però també hem de mirar com ho fem amb el mínim impacte possible", ha dit Rull. Sota el subsòl del paratge de Cruïlles (Baix Empordà) s'hi acumulen fins a 2,2 milions de tones de deixalles, que es van cobrir amb una capa de terra quan el Govern va manar clausurar l'abocador. Rull assegura que el seu Departament ja planifica com donar compliment a la sentència, però també alerta que caldrà fer el buidatge "amb el mínim impacte possible, perquè depenent com ho fem pot ser pitjor el remei que la malaltia". El conseller n'ha parlat aquest divendres en una entrevista al 'Catalunya al Dia' de Catalunya Ràdio. Allà, també s'ha referit al projecte del baixador del TAV a l'aeroport de Girona. Ha dit que, després que de la Serna ho desencallés, confia poder signar el conveni amb l'Estat aquest mateix any per engegar obra el 2018.

El subsòl de Vacamorta quedarà net de deixalles. L'abocador del Baix Empordà, clausurat a finals del 2014, acumula nombroses sentències. El gran gruix són les que van motivar que es tanqués, perquè la llicència estava mal donada, però el TSJC també ha sentenciat quin és el destí que s'ha de donar a les escombraries. I en la seva resolució, l'alt tribunal català va ser categòric: calia restituir la situació que tenia el paratge l'any 2000, abans que hi arribés el primer camió de deixalles.

El govern, fins ara, s'oposava a aquesta mesura al·legant motius socials i ambientals (entre d'altres, per la presència de lixiviats i materials en descomposició que caldria moure). A més, la Generalitat havia fet números i calculava que caldrien fins a onze anys i una inversió de 150 MEUR perquè Vacamorta quedés net del tot.

"Ho hem de complir"

Aquest divendres, però, el conseller de Territori ha donat un gir de 180 graus a l'afer. Josep Rull ha anunciat que la Generalitat complirà la sentència i, en conseqüència, traurà les deixalles que reposen sota una capa de 20 centímetres de terra. "La sentència diu el que diu i ho hem de complir; però hem de mirar com ho fem amb el mínim impacte possible, perquè si es generen pudors i dificultats, al final això pot ser contraproduent", ha assegurat durant l'entrevista a Catalunya Ràdio.

El titular de Territori ha avançat que el seu Departament, "d'acord amb la resolució judicial", ja treballa en la planificació per donar compliment a la sentència. "Però defensem que s'ha de fer de manera raonable i amb el mínim impacte possible per a la gent, perquè depèn de com ho fem pot ser pitjor el remei que la malaltia", ha insistit.

A Vacamorta fa temps que no s'hi aboquen deixalles, però l'abocador continua sumant litigis. El darrer, el contenciós que va presentar l'antiga gestora, Recuperació de Pedreres SL. L'empresa va portar la Generalitat als tribunals i li reclama més de 40 MEUR com a compensació per la clausura del dipòsit.

L'obra del baixador del TAV, al 2018

Durant l'entrevista, el conseller de Territori també ha parlat sobre un dels projectes pendents al territori: el baixador del TAV a l'aeroport de Girona. Josep Rull ha definit l'estació com un revulsiu per aconseguir que Vilobí d'Onyar "sigui la quarta pista de l'aeroport del Prat" i ha dit que confia poder signar el conveni amb Foment per desbloquejar-lo aquest mateix any.

"Fins ara sempre se'ns havia dit que no, però hem aconseguit el compromís del ministre per tirar-lo endavant", ha dit Rull. "I si ens en sortim, que ho podem fer, voldrà dir situar l'aeroport de Girona a primeríssim nivell i reactivar-lo des del punt de vista de l'activitat comercial", ha subratllat.

El conseller ha insistit en què la voluntat de la Generalitat és signar el conveni amb l'Estat "al més aviat possible", perquè l'any vinent les màquines puguin entrar sobre terreny. "Estem parlant que a partir del 2018 ja no poden passar coses en paper, sinó que hi hauria obra efectiva", ha conclòs.

El baixador a l'aeroport de Girona és un projecte que impulsa i paga el Govern (costaria entre 9 i 11 MEUR). Per poder-lo fer, però, es necessita el permís d'Adif -que és el titular de les vies- i el conveni amb el gestor d'infraestructures porta encallat més de dos anys.

La creació d'aquesta nova estació d'alta velocitat a l'Aeroport de Girona és una de les obres incloses en l'agenda catalana del Corredor Mediterrani. Segons les estimacions de la Generalitat, tindria una demanda de 950.000 viatgers anuals.