El Departament de Territori esgotarà la via judicial abans de treure una sola tona de deixalles del subsòl de Vacamorta, a Cruïlles. Després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya tombés tots els recursos interposats pel Govern català, el conseller Josep Rull ja ha avançat que ara portaran el buidatge de l'abocador davant del Suprem.

Ho faran amb un recurs de cassació, on intentaran convèncer el tribunal que retirar els 2,2 milions de tones de deixalles del subsòl, «paradoxalment, pot generar un gran impacte ambiental que no és el desitjat», ha precisat Rull.

La Generalitat va calcular que el cost per buidar l'abocador seria de 150 milions d'euros, que es trigarien onze anys i que farien falta un mínim de 140.000 viatges en camió. El conseller ha avançat, però, que si la resolució judicial final ordena buidar, el Govern ho acatarà «per bé que el cost econòmic i el volum de camions a moure són excepcionalment alts».

L'abocador de Vacamorta acumula nombroses sentències i resolucions judicials en contra. D'ençà que la Generalitat el va clausurar el novembre del 2014, el focus del litigi s'ha traslladat al destí que han de tenir els 2,2 milions de tones de deixalles que romanen al subsòl (cobertes per una capa de 20 centímetres de terra). A finals de juny, el TSJC va donar un cop de porta a les pretensions de la Generalitat perquè els residus no fossin retirats.

En una interlocutòria, l'alt tribunal català va rebutjar fins a cinc recursos -interposats pel Govern i l'antiga empresa gestora- i va considerar «inadmissible i del tot insuportable» que el Departament de Territori encara no hagués començat a buidar-lo.

La resolució renyava obertament la Generalitat. De fet, el TSJC li deia directament que semblava que li haguessin sobrat «temps i esforços» per interposar «una interminable successió d'incidents, sol·licituds, recursos i peticions diverses», en comptes de retirar les escombraries.

La resolució de l'alt tribunal català, però, encara no és ferma. S'hi podia interposar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem. I això, precisament, és el que farà Territori: esgotar tota la via judicial abans de moure una sola tona de deixalles.

«Tenim opció a una última instància, on intentarem acreditar que buidant Vacamorta es pot generar més impacte ambiental que no pas gestionant el paratge com el tenim», ha precisat Josep Rull.

El conseller recorda que l'inici del litigi no va ser una problemàtica ambiental, sinó urbanística. Com que la llicència estava mal donada, la justícia la va anul·lar (i en conseqüència, va ordenar tancar Vacamorta). «Per tant, intentarem convèncer el jutge, a través de diversos arguments, que paradoxalment buidant es pot generar un gran impacte ambiental no desitjat», avança Rull.

Ben impermeabilitzat

El conseller sosté que, com a Administració, allò que han de garantir és que el dipòsit «estigui ben impermeabilitzat» i que, per tant, les deixalles no contaminin el subsòl. De totes maneres, si el Suprem tomba el recurs, Rull ja avança que acataran la resolució i buidaran Vacamorta, «per bé que el cost econòmic i el volum de camions a moure siguin excepcionalment alts». «Però si la justícia s'acaba expressant en aquests termes, nosaltres complirem», afirma el conseller.

La Generalitat ha sostingut sempre que buidar l'abocador pot suposar un risc mediambiental (per la presència de lixiviats i materials en descomposició). Rull també precisa que moure un volum tan elevat de camions, cada dia durant anys, «pot tenir un impacte al territori, tant pel què fa a soroll com a contaminació atmosfèrica, que potser no és el desitjat».