L'equip de govern de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí, el Comitè d'Empresa i la Junta de Personal van signar ahir l'acord definitiu per a l'aprovació i aplicació de la Relació de Llocs de Treball (RLLT). Es tanca, així, un procés de treball que es va iniciar fa pràcticament dos anys amb l'objectiu de donar seguretat jurídica a la institució i als treballadors i treballadores, evitar greuges comparatius, discrecionalitat i potenciar la carrera professional, ha informat l'Ajuntament. L'acord restarà pendent de l'aprovació definitiva per part del Ple.

L'acord s'ha tancat després de consensuar el darrer punt pendent de la negociació, que feia referència al preu dels punts que formen part del complement específic assignat a cada lloc en base a les seves tasques i funcions. Precisament, en el Ple de desembre es va aprovar la valoració en punts dels llocs de treball, però es va deixar fora el preu per punt, per avançar en la negociació entre ambdues parts.

Inicialment, l'acord no va ser possible perquè els treballadors proposaven 1,92 euros, mentre que l'Ajuntament n'oferia 1,54, cosa que va motivar una recollida de firmes entre els empleats per mostrar el seu rebuig a aquesta xifra. Finalment, el preu per punt s'ha situat en 1,65 euros.

L'acord, que ha arribat després de quatre mesos de treball continu entre ajuntament i representants dels treballadors, també inclou d'altres compromisos municipals que fan referència a aspectes diversos com promocions internes, processos de funcionarització i pla de carrera.

Roser Font, regidora de Recursos Humans, ha assegurat que es tanca un bon acord, tant en l'aspecte jurídic, com en l'organitzatiu i en l'econòmic. Ha informat, a més, que per a l'Ajuntament representarà un increment del capítol de personal -"uns 200.000 euros llargs", segons la regidora-, que s'aplicarà progressivament en tres anys -es comença aquest any i es completarà el 2020-. No obstant això, l'acord és assumible i adaptat als criteris d'equilibri financer municipal, tant de present com de futur.

Així mateix, amb l'adequació dels llocs de treball al nou organigrama, pràcticament dos terços de la plantilla veuran incrementades les seves retribucions. La resta, per bé que tocaria adequar-se a la baixa, es quedaran igual, de manera que les noves retribucions seran efectives per a les futures incorporacions, és a dir, la rebaixa s'aplicarà a les persones que en futur passin a ocupar aquests llocs de treball.

La regidora recorda que amb aquest acord l'Ajuntament podrà disposar d'una Relació de Llocs de Treball (RLLT), un instrument d'obligat compliment, legal i tècnic d'ordenació i planificació del personal. Fins ara, el Ple aprovava anualment, juntament amb les previsions del Capítol I de despeses del personal, un catàleg amb els diferents llocs de treball que, de forma no ordenada, contenia les respectives retribucions no objectivades ni adequades, en part, a la normativa vigent.

Per aquest motiu, tant el Comitè d'Empresa com la Junta de Personal havien demanat, de forma reiterada, una valoració i una relació dels llocs que permetessin adequar el complement específic a les seves tasques i funcions.

La nova RLLT permetrà conèixer les funcions específiques de cada lloc, potenciar la carrera professional, consolidar el complement de destí, establir els requisits d'accés i fixar les retribucions amb claredat i igualtat de condicions.

L'Ajuntament ha informat que l'aprovació de la valoració dels llocs de treball representa un pas molt important d'un llarg procés de pràcticament 2 anys, que es va iniciar amb una anàlisi exhaustiva de la plantilla municipal, en la qual hi van participar tant els treballadors com els seus representants. A partir d'aquí, es va elaborar un organigrama i les fitxes descriptives de cada lloc, documents que es van aprovar el 24 d'octubre de 2016 i el 15 de maig de 2017, respectivament.