El delegat de la xarxa convencional del nord-est d'Adif, Carlos Quingles, ha explicat avui als periodistes en una visita d'obres a l'estació del Passeig de Gràcia que el canvi de la catenària en el túnel ja ha finalitzat i que aquests dies s'estan executant tasques d'ajust i regulació de la nova instal·lació.

Les obres, que es van iniciar el dia 25 de desembre, han consistit a substituir 10,5 quilòmetres de nou fil de contacte i els perfils d'alumini en el qual està situat, en les dues vies del túnel.

Més de 70 operaris especialitzats distribuïts en dotze equips han treballat des del dia de Nadal per torns en la instal·lació de la nova catenària fixa, que es considera adequada per a la circulació de trens a menys de 120 quilòmetres hora, ha indicat el delegat del Govern per a la xarxa ferroviària de Catalunya, Jordi Prat.

La interrupció del servei ferroviari, necessària per a la realització de les obres, ha afectat sobretot les línies de Rodalies C-2 i C-10 i, en menys grau, també la C-7, que tornaran a estar totalment operatives el dia 6, segons les previsions dels responsables d'Adif.

La nova catenària rígida instal·lada discorre ara per un suport fix, tipus biga de ferro, que ha de millorar la fiabilitat i la qualitat del servei ferroviari i, a més, requereix un manteniment menor, ha indicat Quingles.

Una altre dels avantatges de la nova catenària és que en línies electrificades de corrent continu, com les del centre de Barcelona, es redueix el desgast i la substitució dels elements en cas d'avaria es realitza de forma automàtica, amb el que disminueix també el temps d'afectació en el servei de ferrocarril.

La substitució de la catenària en aquests deu quilòmetres per l'interior de la ciutat forma part d'un pla global d'Adif per instal·lar un nou sistema d'electrificació als 47,5 quilòmetres de túnels de Barcelona.

En aquests túnels s'inclouen els trajectes Montcada Bifurcació-l'Hospitalet, Barcelona Sants-Passeig de Gràcia-La Sagrera i els ramals de connexió, amb un pressupost d'11,7 milions d'euros.

El projecte durarà un any i es realitzarà en quatre fases coincidint amb èpoques de vacances. La segona fase, que afectarà al tram Aragó-Estació de França, s'efectuarà durant la Setmana Santa, en unes dates encara per decidir, ha precisat avui Quingles.

La tercera fase es durà a terme en el segon semestre d'aquest any i afectarà el túnel que va de Plaça Catalunya a Sants, mentre que la quarta, des de Passeig de Gràcia a la Sagrera, es farà a final de 2009.