La Generalitat va estimar ahir en uns 409 milions la xifra mínima que hauria de rebre Catalunya en el primer trimestre d'aquest any per fer front de "manera urgent" a la crisi de l'automoció i actuar enfront de la forta caiguda de la demanda i l'increment dels excedents que pateix el sector.

Aquesta estimació pressupostària s'ha quantificat per a l'àmbit financer i de competitivitat per al primer trimestre de l'any 2009 i no té en compte pressupostos relacionats amb mesures laborals i fiscals, que anirien a part. La Generalitat considera que de la línia d'ajudes que l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) va posar en marxa per donar liquiditat a les empreses, l'assignació inicial per al rescat de l'automoció a Catalunya ha de ser de 177 milions, que vindrien a sumar-se als recursos provinents del Ministeri d'Indústria per al Pla de Competitivitat del Sector de l'Automoció, que per a Catalunya serien de 232 milions, per la qual cosa en total serien 409 milions en el primer trimestre d'aquest any.

El conseller d'Innovació Universitats i Empresa, Josep Huguet, va presentar una sèrie de propostes de mesures immediates de rescat del sector de l'automoció en el marc del pla integral de l'automoció que està elaborant el Ministeri d'Indústria. Huguet va insistir que aquestes propostes han estat elaborades amb el consens del sector i va reconèixer que és una espècie de "carta als reis mags" sobretot el que es pot fer per ajudar l'automoció, propostes que s'han de consensuar amb altres administracions i departaments, ja que la majoria de les mesures no són competència de la Generalitat. Les propostes van encaminades a "sortir de la situació crítica per la qual passa el sector" i evitar tancaments d'empreses, recuperar la producció mitjançant la reducció d'actual excés d'excedents, que s'ha doblat des de l'any 2005, i generar confiança en el conjunt del sector. Entre les propostes, figuren incentivar fiscalment la demanda, impulsant l'exportació i la demanda interna, major capacitat de finançament per comprar vehicles i garantir els plans d'inversió dels fabricants.

La Generalitat també proposa possibles avals i finançament de circulant a les necessitats i dimensió de diferents tipologies d'empreses que comptin amb plans de viabilitat, possible ajornaments d'alguns impostos, "comptador zero" per als treballadors afectats per ERO temporals o possibles moratòries a la Seguretat Social. Altres de les propostes, que seran enviades al Ministeri d'Indústria com aportació al pla d'ajuda a l'automòbil, passen per una possible supressió de l'impost de matriculació en el primer trimestre, deduccions per la compra de vehicles a l'IRPF a particulars i treballadors autònoms i línies de finançament per a la compra de vehicles.

El secretari d'Indústria i Empresa, Antoni Soy, va explicar que la situació de sobrecapacitat productiva en el conjunt d'Europa és el principal factor de risc de reducció de capacitat productiva, via tancaments i deslocalitzacions, en un escenari de forta reducció de la demanda. La posició d'Espanya, tercer productor europeu després d'Alemanya i França, està "seriosament amenaçada" per la falta de centres de decisions dels fabricants finals, fet que suposa una capacitat de decisió "relativament petita". Entre els problemes immediats que afecten el sector, l'estudi destaca la falta de liquiditat de les empreses, falta de finançament per comprar els vehicles i el risc de prolongar durant tot l'any 2009 les parades de la producció previstes fins al mes de febrer.