S'obri la ponència a la tardor

El PSC creu que no es tancarà un acord sobre la llei electoral

Zaragoza creu que 'les condicions objectives' diuen que serà 'molt difícil' arribar a un acord

 11:57  

ACN 'La resta de forces polítiques han decidit obrir-lo a pesar que tothom sap que no es tancarà', ha dit en una entrevista a l'ACN, ja que creu que CiU 'no està d'acord amb fer la llei més proporcional'. Els socialistes posen aquest fet com a condició per arribar a un acord, ja que 'la clau d'una llei electoral és que no canviï la voluntat dels electors'.

El passat 16 de juliol, el Ple del Parlament va aprovar per unanimitat la creació d'una ponència per a la Llei electoral a la tardor. Una decisió que es va prendre tot i que des de les files del PSC s'havia manifestat escepticisme sobre que la iniciativa pogués arribar a bon port. Les reticències es van produir setmanes abans fins i tot des del propi president de la Generalitat, José Montilla.

Després de l'acord del Parlament, Zaragoza ha assegurat que Montilla, o Miquel Iceta, afirmaven que no ho veien clar perquè 'obrir un debat per no tancar-lo és provocar una frustració col·lectiva'. I Zaragoza creu que 'la resta de forces polítiques han decidit obrir-lo a pesar que tothom sap que no es tancarà'. El motiu, segons el dirigent socialista, és que 'CiU no està d'acord amb fer la llei més proporcional', com sí vol el PSC. 'Si no està d'acord amb fer la llei més proporcional, que és el que diu la proposta dels tècnics, si no està disposada a acceptar això, difícilment hi haurà llei'. 'Per fer-la menys proporcional no sembla que tingui sentit', ha assegurat.

Zaragoza creu que la nova llei hauria de passar per 'més proporcionalitat' i apropar-se a la fórmula 'un català, un vot'. 'Tot el que fos millor que tots els catalans tinguin el mateix dret a l'hora de votar i que el seu vot val igual, nosaltres hi estem d'acord', ha dit. Zaragoza ha advertit que aquest fet topa amb CiU, que 'no està d'acord amb fer la llei més proporcional'. El secretari d'Organització socialista creu que, si la federació nacionalista 'no canvia d'actitud', 'probablement s'acabarà sense acord'.

Aquesta mateixa setmana, i també en una entrevista a l'ACN, el president d'ERC, Joan Puigcercós, va advertir que 'quan algú surt i parla de proporcionalitat pura, està fent un frau al país'. Puigcercós vol que en la nova llei es tingui en compte la 'complexitat territorial de Catalunya' i en aquest sentit va deixar clar que ERC 'no admetrà una llei electoral que deixi territoris sense vot'.

Tot i que Zaragoza creu que 'les condicions objectives diuen que serà molt difícil arribar a un acord', el secretari d'Organització del PSC ha recordat que l'aprovació d'una llei electoral és un 'compromís electoral'. 'I nosaltres som gent complidora', ha dit. Per tant, 'han decidit les forces polítiques que volen provar-ho, doncs es prova, però amb un risc evident que no hi hagi acord i que provoqui una frustració col·lectiva'.

'No subvertir la voluntat col·lectiva'

El dirigent socialista creu que una llei electoral ha de garantir, d'una banda, 'estabilitat parlamentària, que es pugui governar'; i de l'altra, 'que el ciutadà a través del seu vot no vegi la seva voluntat subvertida, que no tingui la sensació que ha votat una cosa i passa una altra que no té res a veure moltes vegades amb el resultat electoral'.

De fet, Zaragoza creu que a Catalunya no hi hauria el debat sobre aquesta llei si no hagués passat, dues vegades, que qui més vots té no necessàriament aconsegueix més escons. 'Es diu que a l'estat espanyol la llei és més proporcionalitat i és veritat, però a l'estat espanyol no ha passat mai encara que qui tingui més vots tingui menys diputats', ha dit. Zaragoza creu que el dia que passi 'hi haurà la discussió sobre la llei electoral i aniran a la reforma'.

Zaragoza considera que 'la clau de la Llei electoral no és si és més proporcional o menys', sinó 'si es canvia la voluntat dels electors'. 'Si nosaltres fem una llei en què evitem aquest problema, ens posarem d'acord', ha reblat.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya