ACN/DDG
El sindicat Unió de Pagesos (UP) ha alertat que el sector de la vinya i el vi de Catalunya està en perill de desaparèixer si l'Estat no elimina l'excedent de raïm i la Generalitat no defensa els seus interessos davant Madrid. Més de 200 pagesos s'han manifestat aquest dissabte i han col·lapsat, amb una quarantena de tractors, el trànsit dels carrers del centre de Vilafranca del Penedès (Alt Penedès). El sindicat agrari assegura que els pagesos fa anys que no cobreixen ni els costos de producció i que el preu del raïm ha caigut un 15% en només un any. Volen que els paguin 40 cèntims per quilo de raïm enlloc del 27 actuals per garantir el futur de les explotacions.
Més de 200 pagesos –fins a 400 en algun moment de la manifestació-, han reclamat avui tant mesures immediates per resoldre la situació actual que pateixen com mesures més estructurals per evitar situacions futures similars. El fet és que el sector del vi no s'ha lliurat de la crisi, que, segons el sindicat Unió de Pagesos, castiga especialment als productors i petites cooperatives que també elaboren i venen el seu vi. L'agroindústria, és a dir les grans multinacionals i els grans cellers, ha venut menys l'últim any per la crisi i disposa d'excedent de raïm i vi, de manera que compraran menys raïm i el pagaran més barat. UP Calcula que la demanda pot caure, en el cas del raïm negre, fins el 50 per cent malgrat la qualitat del producte d'enguany.
Segons ha explicat el responsable nacional del sector de la vinya i el vi d'UP, Joan Santó, el sindicat ja preveu que els preus de 'misèria' seguiran de baixada, tant els del raïm blanc com el negre. Malgrat l'elevada qualitat d'aquest any, el raïm blanc l'han pagat les grans empreses productores de cava un 15% més barat, a 27 cèntims el quilo, mentre els pagesos diuen que com a mínim hauria d'arribar als 40 cèntims. En el cas del raïm negre, se n'ha arribat a oferir només entre 9 cèntims el quilo, de manera que el sindicat creu que és impossible que baixi més.
Per això reclamen al Govern que 'no s'inhibeixi' i que intervingui tant per controlar la compra de raïm fora de Catalunya –pràctica que veuen 'il·legal' tenint en compte que aquesta matèria s'usa per fer-ne vins amb denominació d'origen- com per fixar un preu mínim del quilo de raïm 'digne i just'. Alhora, també li reclamen de manera immediata que defensi davant el govern espanyol la necessitat d'eliminar l'excedent amb una destil·lació de crisi obligant les grans agroindustries a comprar l'excedent per fer-ne alcohol combustible.
El que tenen clar els pagesos és que 'no s'hi val a dir que és el mercat qui fixa els preus' ni atribuir la situació dels viticultors a la crisi global. Asseguren que el mercat el controlen Freixenet, Codorniu i Torras, que 'imposen' els seus preus. Els productors reclamen també un debat al Parlament per debatre i definir el model de política agrària del país. Ja han alertat que si la situació no es redreça i es mantenen els actuals preus, el sector està condemnat a desaparèixer. Ha assegurat que el primer símptoma és que no hi ha relleu generacional perquè els joves veuen que la vinya i el vi no és rentable.
El coordinador nacional d'UP, Joan Cavall, ha acusat el Govern de fer 'seguidisme' del govern de l'Estat defensant 'els grans' en detriment dels productors de raïm i cooperatives. Ja ha avisat que van 'a totes' i que si cal seguiran mobilitzant-se. Per ell, no té sentit deixar en mans de l'agroindustria el control dels preus sense que les administracions no intervinguin. Ha assegurat que raïms que fa 10 anys es pagaven a 100 pessetes el quilo, ara se'n paga fins a quatre vegades menys.
Tractorada a Vilafranca
De moment, aquest dissabte han concentrat uns 40 tractors que han avançat en manifestació per carreteres i carrers cèntgrics de Vilafranca del Penedès, col•lapsant-los al trànsit. A més, han abocat un remolc ple de raïm negre a la porta de l'Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi) de Vilafranca del Penedès. Han exhibit lemes com 'Comerç Just pels Pagesos i el Vi'; 'Per la dignitat de la pagesia'; Volem Preus justos al camp i la ciutat' i 'Pagesos i pageses en lluita per un preu just i digne del raïm i del vi'.