BARCELONA | EUROPA PRESS/EFE/DDG
El president de CiU, Artur Mas, i l'exvocal del Consell General del Poder (CGPJ) Judicial Alfons López Tena van defensar ahir que la Generalitat i els ajuntaments puguin plantejar un referèndum independentista com el d'Arenys de Munt sense necessitat d'autorització per part de l'Estat. Per part seva, el president d'ERC, Joan Puigcercós, va advocar ahir per buscar "esquerdes" jurídiques que permetin convocar a Catalunya una consulta similar a la de diumenge passat a Arenys de Munt. A més, ERC ja ha anunciat que promourà mocions en els ajuntaments on està present perquè es convoquin consultes com la de diumenge.
El Parlament va iniciar ahir la ronda de compareixences d'experts perquè valorin els pros i contres de la futura llei de consultes populars a través d'un referèndum.
López Tena, que va ser elegit per al CGPJ per CiU i que ara presideix el Cercle d'Estudis Sobiranistes, una plataforma a favor del "dret a decidir" dels catalans, va ser un dels experts que van donar la seva opinió sobre el projecte de llei de consultes populars.
López Tena va justificar la seva tesi en el fet que la mateixa Constitució permet a les autonomies impulsar reformes de la Carta Magna, i en què els ajuntaments poden plantejar reformes de l'Estatut.
Segons aquest notari, perquè fos "perfectament legal i constitucional" la pregunta d'Arenys podria fer-se d'aquesta forma als catalans: "Vol vostè que es reformin les lleis necessàries o la Constitució a efectes que Catalunya sigui un Estat independent, democràtic, social i integrat a la UE?".
De la seva banda, el líder de CiU, Artur Mas, va opinar que el projecte de llei de consultes "no és una bona eina" i va retreure a ERC que l'actual redactat prevegi que, per poder convocar una consulta, calgui l'autorització de l'Estat.
"Ens sorprèn que la direcció d'ERC desaprofiti una ocasió com aquesta per fer la llei que convé a Catalunya", va dir Mas.
Mas va opinar que "la llei de consultes no és una bona eina, desgraciadament". "Tal com està, només es podran fer consultes per la via del referèndum, i això vol dir que farà falta l'autorització de l'Estat", va apuntar Mas.
Durant la sessió, també van valorar el projecte els catedràtics de ciència política Joan Botella i Joaquim Brugué, i el catedràtic de dret constitucional de la UdG Xavier Arbós.