Els partits decidiran el 4 de febrer si aparquen la llei electoral definitivament

Les principals diferències entre els grups parlamentaris se situen sobretot sobre quantes circumscripcions hi ha d'haver en el nou model

 
Imatge de l´última reunió de la ponència de la Llei electoral.
Imatge de l´última reunió de la ponència de la Llei electoral.  diari de girona

BARCELONA | ACN/DDG
Caixa o faixa. Els grups parlamentaris s'han fixat la propera reunió de la ponència de la Llei electoral, el 4 de febrer, per decidir si aposten per aprovar aquesta legislatura una llei que inclogui un nou sistema electoral, o aparquen aquest punt i intenten una llei parcial.
Entre els ponents hi ha pessimisme sobre les possibilitats d'acostar posicions, tot i que han anat mantenint trobades paral·leles a la ponència amb la voluntat de buscar punts d'acord. Hi ha consens en no perdre proporcionalitat respecte al model actual, però les diferències se situen sobretot sobre quantes circumscripcions hi ha d'haver. Dimarts hi haurà una trobada prèvia que pot ser determinant.
En l'última reunió de la ponència els grups van avançar en qüestions de despesa i transparència electoral, però no van tractar el que es considera el punt central, que és el sistema electoral.

Principals esculls
Els partits mantenen diferències en els seus respectius models. Un bloc, format per PSC, PPC, ICV-EUiA i grup mixt, aposta per una circumscripció única, ja que considera que així es garanteix una major proporcionalitat. En canvi, CiU i ERC advoquen perquè hi hagi més circumscripcions, tenint en compte districtes, comarques i vegueries.
El PSC va denunciar fa uns dies que la proposta feta per CiU li atorgaria 72 diputats si s'apliquessin els resultats del 2006, un extrem que la federació nacionalista nega. També ICV-EUiA va carregar contra la proposta de CiU argumentant que donaria a la federació una majoria aclaparadora, rebaixant els resultats de la resta de partits. Des d'ERC, tot i que no ho han fet públicament, també es critica el model de CiU i es remeten a la proposta dels experts, ja que consideren que manté una pluralitat de forces polítiques i alhora un equilibri territorial.

Fonts coneixedores de la negociació van admetre que hi ha un cert consens sobre no perdre proporcionalitat respecte al model actual. Però alguns partits apunten que aquesta es pot millorar sense que vagi en detriment del territori, com sosté ICV-EUiA, mentre que CiU remarca que el sistema actual ja és dels més proporcionals d'Europa.
Tot i que dijous puguin acabar decidint aparcar el nucli dur d'una llei electoral, alguns ponents van remarcar que no s'haurà perdut el temps i van veure possible poder aprovar una normativa específica sobre administració electoral que inclogués aquells punts sobre els que sí hi ha possibilitat real d'acord, una opció que no és compartida per tots el grups, ja que consideren que no tindria gaire sentit aprovar una normativa que no tingués en compte el nucli dur.

  HEMEROTECA
  LA SELECCIÓ DELS LECTORS
 L'ÚLTIM
 EL MÉS LLEGIT
 EL MÉS VOTAT
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya