|
|
|
HEMEROTECA » |
|
MADRID | OTR PRESS/DDG
Les forces de seguretat israelianes van detenir a la matinada d'ahir a dos activistes, una periodista catalana i una estudiant australiana, en seguir en territori cisjordà una vegada que van caducar els seus visats. La dona catalana és Ariadna Jové Martí i va ser traslladada a la presó militar d'Ofer, on va ser lliurada a la unitat policial migratòria d'Israel. Després de conèixer la notícia, el Govern va sol·licitar a Israel que precisi les circumstàncies que van envoltar la detenció de Jové, amb la qual es van posar en contacte els representants de la Diplomàcia espanyola.
Militars israelians van irrompre la matinada de diumenge en un apartament de Ramallah, a Cisjordània, i van arrestar a les dues activistes, la periodista catalana Ariadna Jove Martí i l'estudiant australiana de la Universitat de Beir Zeit Bridgette Chappell, per estar-se al territori amb els visats caducats. Els fets van ocórrer al voltant de les 3:00 hores (2:00 hores a Catalunya), quan una desena de militars van entrar per la força a l'apartament. Una vegada a l'interior van sol·licitar a les presents els visats i van comprovar que Jové i Chappell el tenien caducat. Així, van procedir a arrestar-les i se'ls van emportar càmeres, un ordinador, pancartes propalestines i formularis d'inscripció del Moviment Internacional de Solidaritat al qual totes dues pertanyien, segons va explicar el nord-americà Ryan Olander, testimoni presencial dels fets. Des d'allà, les dues detingudes van ser conduïdes fins a la presó militar d'Ofer, on van ser lliurades a la unitat policial migratòria israeliana Oz.
En conèixer la notícia, el Govern d'Espanya va sol·licitar a Israel que precisi les circumstàncies que van envoltar la detenció de l'activista espanyola, amb la qual ja es van posar en contacte els representants de la Diplomàcia espanyola al centre on està retinguda per les autoritats hebrees, segons el Ministeri d'Exteriors.
Un portaveu militar va informar que l'activista espanyola i la seva companya es trobaven en territori palestí de manera il·legal i havien participat en protestes no aprovades per les autoritats israelianes contra el mur de separació a Cisjordània. Les dues dones també "van estar involucrades en disturbis il·legals que interferien amb les operacions de seguretat d'Israel" i va ratificar que van ser arrestades per "romandre de manera il·legal" a Cisjordània.
El recurs d'ISM
El Moviment Internacional de Solidaritat (ISM) va denunciar en un comunicat difós a través de la seva pàgina web que aquesta operació suposa una violació dels Acords d'Oslo, pels quals les forces de seguretat israelians no poden entrar en determinades zones palestines, la Zona A, en la qual està inclosa Ramallah, llevat que hi hagi un cas urgent de risc per a la seguretat.
De la mateixa manera, tampoc es permet la "persecució en calent" llevat que es tracti d'un cas de seguretat, cosa que no té res a veure amb la caducitat dels visats. Per aquest motiu, ISM va presentar un recurs per paralitzar la deportació de les dues activistes detingudes. Sobre això, el Tribunal Suprem israelià va emetre ahir un mandat judicial que ordena la paralització de l'esmentada deportació, segons va informar la premsa israeliana. Aquesta decisió del Suprem s'endarrerirà fins que avui se celebri una audiència.
Similar a un cas anterior
L'arrest de la periodista i l'estudiant australiana es produeix després de la deportació el gener de la txeca Eva Nováková en un cas molt similar. La unitat policial OZ va tornar a intervenir en aquest cas malgrat que no té competències a la Zona A. "Aquest assalt és un nou intent d'Israel d'acabar amb el moviment de base contra l'ocupació", va afirmar Olander.
|
|
|
|
| Conegui'ns: CONTACTI | CONEGUI'NS | LOCALITZACIÓ | PUBLICITAT: TARIFES |
| Adaptat a la Llei de Protecció de Dades per |
| |||||||
| |||||||||