LLEIDA | EUROPA PRESS/DDG
L'Ajuntament de Lleida va convertir-se en la primera ciutat espanyola a prohibir els vels integrals -burca i nicab- en instal·lacions públiques. Davant d'una gran expectació mediàtica, el consistori lleidatà va aprovar aquesta proposta amb 23 vots a favor de CiU, PSC, PP i un regidor no adscrit, un vot en contra d'ICV-EU-EPM i dues abstencions d'ERC.
La moció aprovada, que inicialment va promoure CiU, prohibeix les peces a través de l'ordenança de civisme, a més d'instar l'Estat i la Generalitat que regulin els vels integrals en la via pública, ja que els ajuntaments no estan capacitats per a això.
El portaveu de CiU, Isidre Gavín, va iniciar el debat argumentant que l'objectiu de la moció és tenir una societat que aposti amb fermesa per la integració i la seguretat i la igualtat que significa lluitar contra tota mena de discriminació del burca i el nicab que atempten contra la dignitat.
Va revelar en la seva intervenció que li havia arribat la felicitació de musulmans de Lleida que lluiten contra la discriminació i va contestar les afirmacions dels qui qüestionen la necessitat de la moció, afirmant que a Lleida hi ha poques dones amb burca amb una anècdota personal. Va explicar que acompanyat de la seva dona va atravessar al carrer del Nord amb l'imant de la mesquita d'aquest carrer i que, després de saludar-lo, li va demanar que li traslladés la salutació a la seva dona. "No es preocupi, amb el temps s'acostumarà", va explicar Gavín que havia dit el líder musulmà.
La portaveu socialista, la regidora Rosa Ball va insistir que el vel integral anul·la la comunicació de les dones. "No les veiem, són invisibles per a la comunitat i no podem permetre-ho".
Múltiples reaccions
La responsable d'immigració del PSC, Consol Prados, va advocar per fer un debat "generalitzat" sobre l'ús de vels integrals com el burca i el nicab en un futur.
El president de CiU, Artur Mas, va avalar la decisió de l'Ajuntament de Lleida de prohibir els vels integrals en els equipaments públics perquè la cultura catalana és "a cara descoberta".
"Una altra cosa és portar un mocador o una gorra, però anar amb la cara tapada no, fins i tot també per motius de seguretat", va sostenirt Mas, qui va defensar la llibertat de cadascun d'actuar com vulgui a casa però no a l'espai públic.
Per la seva banda, el president d'ERC, Joan Puigcercós, va defensar que el Govern pugui regular "algun dia" l'ús del burca mentre que el secretari general d'ICV, Joan Herrera, va qualificar "d'artificial" el debat sobre l'ús del burca a Lleida i va dir que ha estat fet amb un clar ànim "d'estigmatització".
D'altra banda el PP català portarà en el seu programa electoral al comicis autonòmics la prohibició de l'ús del burca i el nicab en els espais públics, segons va confirmar la seva presidenta, Alicia Sánchez Camacho.