La regidora d'ERC a Castelldefels, Àngels Coté, va demanar ahir respecte per la investigació i no polemitzar amb les seves advertències sobre la seguretat a l'estació del municipi. En un comunicat, va assegurar que no farà cap valoració política dels fets per "respecte a la memòria de les víctimes" i als seus familiars, i perquè és moment també de donar suport als ferits. Coté, que manté el seu punt de vista, va evitar polemitzar per respecte a les víctimes. L'Agrupació d'ERC a Castelldefels va considerar que en aquests moments cal deixar treballar les autoritats competents perquè esclareixin un "dia negre" en la història del municipi. Coté va avisar al novembre, quan es va obrir el túnel, que podia ser "una ratera" a la revetlla de Sant Joan i en els mesos d'estiu, quan hi hagués més gent.

Va avisar en el ple municipal del 26 de novembre del 2009 que l'estació tenia deficiències en seguretat i ho va tornar a repetir a l'abril, donat que s'aproximava el bon temps. En les seves intervencions, la regidora va fer referència explícita a nits com la de Sant Joan. acn/efe castelldefels

Els responsables d'Adif van assegurar ahir que es realitzen moltes advertències, però es fa molt difícil poder tirar endavant les sancions. "És difícil per als vigilants dir-li a la persona que està creuant que s'aturi, ningú fa cas", va afirmar un portaveu d'Adif.

Cal recordar que les multes per creuar les vies són molt elevades. La llei del Sector Ferroviari contempla sancions que oscil·len entre 6.000 i 30.0000 euros per a qui creui l'estació saltant per les vies, ja que es considera una falta molt greu, segons un portaveu d'Adif. Es va reconèixer, a més, que hi ha diverses denúncies en curs. "Tenim algunes denúncies, però no les tenim diferenciades per territoris", va afirmar el portaveu.

Pel que fa a les estacions sense passos subterranis o elevats, Adif va informar que totes tenen un tipus de pas habilitat. "Totes les estacions tenen un pas habilitat, ja sigui superior, subterrani o entre andanes", va afirmar. "Des d'Adif demanem que s'extremi la precaució quan es creua per un pas entre andanes, com si estiguessim passant per un pas de vianants", va recordar. A més, va informar que Adif té previst substituir totes les fustes dels passos entre andanes per d'altres materials, similars al cautxú, que han de millorar el pas i el caminar per aquestes zones.

Fora de rodalies, pocs passos

Un maquinista va alertar ahir que fora de l'àrea de Rodalies és poc habitual trobar-hi passos subterranis. El responsable d'UGT de Catalunya de Renfe, Francisco Cárdenas, que també és maquinista, va constatar que a les estacions ferroviàries de Catalunya fora de l'àrea de Rodalies "és molt poc habitual" trobar-hi passos subterranis. Va assegurar que en direcció Figueres, "són comptades les estacions que tenen passos subterranis", així com de Tarragona cap avall, exceptuant les que tenen més afluència de passatgers.

Cárdenas va indicar també que encara queden algunes estacions a l'àmbit de Barcelona que no tenen passos subterranis, en concret a la línia de Mataró, com és el cas de Sant Pol de Mar, "tot i que ja no hi n'ha tantes", va afirmar.

Així mateix, Cárdenas va assegurar que el fet de creuar les vies és "el més normal del món" en moltes estacions, sobretot en la línia del Maresme.