Catalunya serà la primera comunitat autònoma a assumir la gestió dels trens Regionals, traspàs que serà efectiu a partir de l'1 de gener de 2011. Just un any després que el Govern ja assumís el servei de Rodalies de Barcelona.

Així ho marca l'acord polític que van tancar ahir el president de la Generalitat, José Montilla, i el ministre de Foment, José Blanco, en una reunió que va durar menys d'una hora al Palau de la Generalitat, a la qual també va participar el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.

De la reunió en va sortir un document que fixa la data de l'1 de gener per al traspàs efectiu del servei regional de transport de viatgers sobre la xarxa convencional que transcorren íntegrament a Catalunya. Això no inclou els Avant, uns trens que uneixen Lleida, Tarragona i Barcelona en alta velocitat i que no estan inclosos en aquest acord.

El document estableix una ampliació de l'acord que hi va haver en el seu moment per a Rodalies per encabir-hi els regionals. D'aquesta manera, la Generalitat s'encarregarà de la regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció d'aquest servei, així com la seva potestat tarifària, del servei de Regionals de viatgers prestats sobre la xarxa convencional que discorre en l'àmbit territorial de Catalunya.

No s'especifica ara la quantificació del traspàs. De fet, el document estableix els passos a seguir a partir d'ara per assolir l'objectiu i estableix que la "valoració dels serveis" i "la concreció de les aportacions de l'administració general de l'Estat per al seu finançament" es materialitzarà mitjançant un acord que s'haurà d'adoptar abans del 31 de desembre del 2010 per part de la Comissió Mixta d'Assumptes Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat. També es preveu una reunió abans de finals d'any de la Comissió Mixta de Transferències per concretar els detalls del traspàs, que "actualitzi el contingut" de l'acord a què es va arribar a finals del 2009 respecte a Rodalies.

Segons el document, les dues comissions han de tancar els seus acords abans de finals d'any. Cal recordar que el 28 de novembre hi ha eleccions al Parlament.

El pacte també estableix adaptar l'acord de febrer del 2010 entre Foment, Generalitat i Adif per a la utilització de la capacitat de la infraestructura ferroviària de ?Rodalies de Barcelona, així com també l'acord a què es va arribar al gener entre la Generalitat i l'operadora Renfe.

"Alt valor polític i simbòlic"

En una compareixença conjunta amb Blanco, el president de la Generalitat va celebrar l'acord i va elogiar Blanco, amb qui va mostrar sintonia política des que va ocupar el Ministeri de Foment. "Veiem amb satisfacció com, malgrat el context de crisi, es van executant i avançant els projectes" previstos per Foment, va assegurar, "alguns dels quals llargament esperats a casa nostra". Sobre Regionals, va assegurar a Blanco que no s'hauria aconseguit sense el seu "compromís personal".

Segons Montilla, el de Regionals és "un acord amb un alt valor polític i simbòlic que farà possible que un any després d'assumir la responsabilitat de Rodalies, la Generalitat assumeixi ara la gestió de Regionals". Segons el president català, després d'aquest acord "tot el trànsit ferroviari de viatgers que transcorre íntegrament per Catalunya serà gestionat des d'aquí".

Montilla va recordar que aquest traspàs estava previst a l'Estatut i que d'aquesta manera "es desplega la nostra capacitat d'autogovern". També va destacar "l'esforç inversor" del Govern en el transport públic de viatgers i ha dit que el traspàs de Regionals "només ha estat possible amb la col·laboració entre els governs d'esquerres de Catalunya i d'Espanya".

Per la seva banda, el ministre de Foment va celebrar que s'hagin "assentat les bases" per al traspàs del servei ferroviari regional de transport de viatgers i que la ?Generalitat passarà a "gestionar competències d'alt valor estratègic". A més, va dir que s'ha establert "un calendari realista i objectiu" per tancar el traspàs en pocs mesos. També va dir que Catalunya "passa a ser el gestor més important de serveis ferroviaris de Catalunya".