La Generalitat de Catalunya oferirà aquest any 10.000 cursos de conducció eficient, unes mesures que poden arribar a reduir fins a un 20% el consum de combustible, segons que ha explicat a Efe la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran.

Si el Consell de Ministres aprovava ahir la reducció de la velocitat màxima a 110 km/h, com a mesura per estalviar carburant, davant l'escalada del preu dels carburants, Farran ha avançat a Efe que el Govern redoblarà els seus esforços amb aquest tipus cursos, "una solució barata" (uns 80 euros) que té una translació immediata a la butxaca dels conductors, i que a més redueix les emissions (sobre un 15%) i millora la seguretat.

La conducció eficient -assenyala la directora general- promou una sèrie de tècniques senzilles en el maneig i manteniment dels vehicles: arrencar sense pitjar l'accelerador, afavorir la utilització de marxes llargues, mantenir una velocitat uniforme o l'anticipació, així com altres qüestions pràctiques com el control de la pressió dels pneumàtics.

"És sobre tot un curs molt urbà, que et fa canviar el xip perquè a tots ens han ensenyat a conduir utilitzant les marxes per reduir velocitat, i de fet encara s'ensenya avui, i això és antieficient", apunta la responsable de Qualitat Ambiental.

Farran ha recordat que en el Pla per millorar la qualitat de l'aire de l'àrea metropolitana de Barcelona, que incloïa la ja derogada limitació de la velocitat a 80 km/h en els accessos a la capital catalana, recollia també la mesura de conducció eficient, encara que com a mesura de sensibilitat.

"Sensibilitat?. Aquell conductor que fa aquests cursos pot arribar a reduir el consum als seus ulls fins a un 20%, això no és sensibilitat, això és un 20%", afirma contundent.

Farran remarca que els 10.000 cursos que s'oferiran el 2011 suposa intensificar aquest alternativa per fomentar l'estalvi del consum, ja que és la mateixa xifra acumulada que els cursos realitzats des de 2005. "És un increment molt important i efectiu", afirma.

La directora general reconeix que encara que el percentatge d'estalvi de consum del 20% pot anar disminuint un cop passin unes setmanes des de la finalització del curs, quan el conductor torni als seus antics hàbits, "alguna cosa quedarà, i encara que només sigui un 5%, això ja és molt, benvingut sigui".

La responsable de Qualitat Ambiental explica que a més dels consells sobre la conducció en si, els cursos, de tan sols quatre hores (vuit per als vehicles pesants), serveixen també per a conscienciar sobre l'ús racional del cotxe.

"No només et diu si has d'utilitzar una marxa o una altra, et fan pensar si necessites usar el cotxe o no, i a més t'informen dels diferents models de vehicles que hi ha, la seva classificació energètica, com es fan els mesuraments d'emissions...", assegura.

Farran ha suggerit al director general de Trànsit, Pere Navarro, que en comptes de criticar la supressió del límit dels 80 km/h en els accessos a Barcelona, introdueixi de forma més activa la conducció eficient en el procés per treure's el carnet de conduir, "una àrea que és de la seva competència".

"Actualment en el llibre de teòrica, les dues últimes pàgines parlen de conducció eficient, però l'ensenyament del professor segueix sent la tradicional. Aquí hem format professors i examinadors, el sector està preparat per ensenyar la conducció eficient", recalca Farràn.

El transport és el sector de major consum energètic de Catalunya, que ronda el 40 per cent del total. EFE

Medi ambient null CYT:CIENCIA-TECNOLOGIA AMBIENT-NATURALESA