La limitació de la velocitat màxima a 110 km/h en autovies i autopistes entra en vigor a partir de les 6 del matí d'aquest dilluns. L'abolició dels 120 km/h regirà almenys fins al 30 de juny i s'inclou dins el pla de xoc de vint mesures impulsat pel govern espanyol per estalviar combustible i reduir la factura energètica a causa de les revoltes als països del nord d'Àfrica. Segons l'executiu, aquestes iniciatives ajudaran a reduir un 5% les importacions de petroli anuals, cosa que significa un estalvi de 2.300 MEUR. Sobrepassar el nou límit de velocitat -entre 111 i 141 km/h- costarà als infractors una multa de 100 euros, tot i que no es retiraran punts del carnet fins que no se superin els 151 km/h.

El Consell de Ministres va aprovar el passat 25 de febrer la limitació dels 110 km/h en autovies i autopistes. El govern espanyol també va rebaixar fins a un 5% el preu dels bitllets i abonaments de Rodalies i Mitjana Distància per fomentar l'ús del tren. Una mesura que, de moment, no entrarà en funcionament aquest dilluns a Catalunya a l'espera d'una reunió entre l'Estat i la Generalitat, que té traspassades les competències per establir les tarifes del transport públic. La tercera mesura 'estrella' d'aquest pla de xoc de l'executiu de Zapatero eleva fins al 7% el percentatge de biodièsel a les gasolines i gasolis, que en aquests moments estava en un 5,8%.

Paral·lelament, també s'impulsa un nou pla de reducció de fins al 50% de la despesa elèctrica d'il·luminació de la xarxa de carreteres estatal, un projecte per reduir la despesa elèctrica en edificis públics i un pla renove de pneumàtics per a 60.000 vehicles.

El Govern, escèptic i resignat

Des del Govern, la mesura dels 110 km/h s'ha rebut aquests últimes dies amb fredor. El portaveu de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, es va mostrar escèptic amb l'eficiència de la mesura ja que creu que 'no tindrà tanta repercussió com diu l'Estat en quant a estalvi de consum energètic'. Tot i l'esceptisicme, el portaveu de CiU va assegurar que 'Catalunya farà el que calgui per implementar la mesura'.

Des de Brussel·les, el president de la Generalitat, Artur Mas, es va mostrar crític amb el paquet de vint mesures d'estalvi energètic aprovades unilateralment pel govern espanyol. 'Això que Madrid decideixi i ens faci pagar a nosaltres la festa no pot ser', va apuntar Mas, que va avisar que la Generalitat 'no pagarà' els 'brindis al sol' i les mesures 'd'eficàcia més que dubtosa' de Zapatero. El conseller d'Interior, Felip Puig, també ha airejat els seus recels cap els 110 km/h. Puig considerava aquest mateix diumenge que forma part 'd'un paquet de mesures improvisades de difícil acompliment'. Tot i així, ha dit en to resignat que 'la modificació del reglament de circulació és de competència estatal', fet que 'ens obliga també a fixar aquesta limitació de velocitat', ha dit.

'Sincerament espero que d'una vegada per totes es faci de veritat una política energètica de futur', ha continuat el conseller d'Interior 'per tal que no haguem d'estar improvisant quan puja el preu del petroli', ha constatat. Ha acabat el seu raonament lamentant que 'una vegada més pagaran els ciutadans que es veuran afectats per una reducció de velocitat que no repercutirà en el consum', ha conclòs.

El RACC, en contra

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), per la seva banda, no creu que la reducció de la velocitat màxima a autovies i autopistes fins als 110 quilòmetres per hora sigui positiva. Segons l'associació, els costos de la mesura seran més elevats que no pas els beneficis que se n'obtindran. En aquest sentit, el director de la fundació del RACC, Miquel Nadal, posa en dubte les xifres que ha utilitzat el govern espanyol per justificar la decisió. Segons el RACC, només es reduirà entre l'1% i el 2% en combustible i no pas el 10-15% que argumenta l'Estat, i l'estalvi serà d'entre 200 i 300 milions d'euros enlloc dels 1.400 milions que ha xifrat el govern de Madrid.

L'associació proposa altres mesures 'més eficients' per reduir el consum, com publicitar les tècniques de conducció eficient o actuar sobre les zones de baixa velocitat. 'Es consumeix molt més en velocitats curtes, fins als 6 quilòmetres per hora', assegura Nadal. Per això, 'la solució de les congestions' és, pel RACC, molt més 'prioritària' que no pas la reducció de la velocitat màxima de les vies. Nadal ha arribat a qüestionar l'eficiència ambiental de les Zones 30: 'Tenen un sentit des del punt de vista de seguretat viària però l'impacte ambiental és dubtós', ha explicat.

El director de la Fundació del RACC dubta que la mesura sigui veritablement temporal, tal com ha anunciat el Ministeri de Foment. 'No té un període de caducitat definit i no es fixen criteris objectius per saben quan s'acabaran d'aplicar aquests nous límits de velocitat', assegura Nadal. Per això, des del RACC es demana que s'estableixi un període temporal de sis mesos i que s'estableixin els criteris (preu del petroli, canvi dòlar/euro, etc.) en els quals el govern espanyol basarà la decisió de tornar al límit de 120 quilòmetres per hora.