La Generalitat defensa la petició de l'Ajuntament de Barcelona perquè la ITV mesuri les emissions d'N02 i partícules pm10, contaminants del trànsit perjudicials per a la salut, per treure del carrer, si no es revisen, els cotxes menys eficients, independentment de l'edat del vehicle.

La directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, ha assegurat avui que la mesura del pla municipal era bona -identificar per mitjà de la ITV els cotxes més contaminants, entre un 3 i 5% del total, per a la seva revisió-, però que es "va explicar malament", en vincular-la a l'edat dels vehicles (deu anys), ja que hi ha cotxes moderns que emeten més diòxid de nitrogen i partícules que altres més antics.

La directora general ha avançat que han demanat al ministeri de l'Interior que inclogui l'homologació d'aquests contaminants en la ITV, cosa que podria facilitar el poder impedir que entrin a les ciutats aquells que no compleixin els nivells, encara que ha apuntat que aquesta "estandardització" hauria de provenir de la UE.

Farran ha presentat les dades de la qualitat de l'aire de l'últim any, que indiquen una millora a gairebé tots els contaminants menys en l'N02 (molt vinculat als vehicles dièsel) que, encara que baixen lleugerament, segueixen incomplint a Barcelona i el seu entorn, així com les comarques del Vallès i el Baix Llobregat, els nivells fixats per la UE per a aquest contaminant que van entrar en vigor el 2010. A la resta del territori es van complir els valors límits anuals d'aquest contaminant.

La tendència de l'últim any és especialment positiva en el cas de les partícules pm10 a l'anomenada zona 1 (Barcelona, Barcelonès i part del Baix Llobregat), on per primera vegada en deu anys no hi ha cap punt de mesura que superi el valor límit legislat per a la mitjana anual (40ug/m3), de la mateixa manera que a la zona 2 (municipis del Vallès i resta del Baix Llobregat).

Farran ha atribuït aquesta millora als efectes de la crisi en la reducció de l'activitat industrial i el trànsit rodat, les fortes pluges i que el 2010 no es va produir cap episodi climatològic perjudicial destacable.

Per això, la directora general de Qualitat Ambiental ha advertit que "ningú no canti victòria", ja que si l'activitat econòmica, i amb això el trànsit, repunta, podrien augmentar de nou la partícules.

Farran ha remarcat que amb vista al 2015, quan acabarà la pròrroga donada a Espanya per la UE perquè compleixi amb els nivells de NO2, la Generalitat tenen previst aprovar un nou pla s'aprovarà en aquest 2011, que a més de la reducció temporal dels límits de velocitat als accessos a Barcelona (quan hi hagi episodis climatològics que ho aconsellin) inclourà mesures per a la millora de la mobilitat (plans d'empreses) i control d'activitats industrials i energètiques, entre d'altres.

Sobre la conveniència d'haver aplicat ahir els límits de velocitat a les entrades a Barcelona per l'anticicló (ja que en algunes estacions de Barcelona es va arribar a nivells d'N02 més alts que els registrats el febrer passat), ha insistit que es tractava d'un episodi de curta durada i que les puntes de contaminació van ser únicament en alguns moments del dia.

Farran ha demanat més coordinació entre Estat, CCAA i municipis, i ha avançat que després de les eleccions del pròxim maig demanarà després de les eleccions un "pacte d'alcaldes" per lluitar contra la contaminació de la ciutat, no la del CO2.

A més ha dit que un dels principals objectius ha de ser l'ús racional del cotxe i variar l'actual tendència del parc de vehicles, ja que a l'espera de la nova generació dièsel, aquests cotxes, que suposen el 70% dels quals es van renovar el 2010 a Barcelona, generen menys CO2 però més contaminants nocius.

"O tenim un canvi de mobilitat o serà difícil complir les metes amb Europa, sobretot si el parc de cotxes urbans segueix sent dièsel. Que ningú no esperi la fórmula màgica, la tecnologia no arribarà a temps: ni el canvi als nous dièsel, ni els cotxes elèctrics", ha subratllat.

La qualitat de l'aire va ser bona a Catalunya en monòxid de carboni, diòxid de sofre (que millora en l'àmbit de l'Alt Llobregat) benzè, clor i metalls.

Pel que fa referència al sulfur d'hidrogen, només es va produir una superació a la Catalunya Central, i altres esporàdiques de clorur d'hidrogen, per problemes en la gestió de determinades instal·lacions industrials, al Camp de Tarragona i Catalunya central, i encara que hi va haver diversos episodis d'ozó, en cap cas es va superar el nivell d'alerta.