Els Equips d'Assessorament Pedagògic (Eaps) de la Generalitat han estat aconsellant les famílies amb fills discapacitats que els escolaritzin en escoles d'educació especial i no en col·legis ordinaris durant la passada preinscripció escolar, davant la previsió que el pròxim curs faltaran vetlladors, segons que va explicar el col·lectiu de famílies amb fills dependents Papas de Álex.

Segons aquestes famílies, els EAPS -encarregats d'emetre un dictamen sobre les necessitats dels nens discapacitats- estan aconsellant als pares que portin els seus fills a l'ensenyament especial a causa de la "falta de recursos i vetlladors" que hi haurà el pròxim curs 2011-2012 en els col·legis ordinaris per atendre a la diversitat.

"Des de l'entitat detectem que els EAPS estan derivant les famílies a centres d'educació especial perquè els comenten quan van a fer la preinscripció que es preveu que per al curs que ve no es disposi dels suficients recursos per atendre les necessitats educatives específiques de cada alumne", va explicar el president de Papas de Álex, Antonio Moreno.

Va afegir que els EAPS "estan dient a les famílies que no donaran recursos perquè s'inscriguin en la inclusiva".

Actualment, els nens discapacitats en escoles ordinàries reben una hora d'atenció especialitzada en tota la jornada, un temps "insuficient" per a les famílies.

"Estan aconsellant a les famílies que els seus fills vagin a l'educació especial pel benestar dels seus fills, però evidentment es tracta d'una qüestió econòmica", va explicar una de les mares amb una filla d'11 anys amb paràlisi cerebral, Ana Ballesta, que va assegurar que la situació de l'ensenyament inclusiu no és la mateixa que fa quatre anys.

La professora i mare d'un alumne, de 13 anys i amb discapacitat intel·lectual, Carolina Ibáñez, va assegurar que, almenys, quatre famílies s'han acostat a l'associació en ser "temptejades" pels equips pedagògics per portar als seus fills a escoles especials al·legant que és pel bé dels nens.

Ibáñez va apuntar a la falta de recursos que el pròxim curs hi haurà en el sistema educatiu, a més de la no contractació de més personal davant l'arribada de 15.000 nous alumnes.

No obstant això, Ibáñez va explicar que el seu fill, que s'escolaritza mitja jornada en un centre especial llevat de sis hores a la setmana, que va a l'ordinària, creu que el col·legi és l'ordinari, perquè allà "se sent més identificat" amb la resta d'alumnes i pot aprendre a un altre ritme.

L'entitat va lamentar aquesta actitud de la Conselleria malgrat l'existència d'un pla d'escola inclusiva "Aprendre junts per viure junts", que preveu anar normalitzant la presència d'alumnes discapacitats en les aules ordinàries per a la seva major integració.

La resposta

La Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat va negar que els Equips d'Assessorament Pedagògic (Eaps) de la Generalitat hagin aconsellant a les famílies amb fills discapacitats que els escolaritzin en escoles d'educació especial i no en col·legis ordinaris durant la passada preinscripció escolar, davant la previsió que el pròxim curs faltaran vetlladors. D'aquesta manera van respondre al col·lectiu Papas de Álex.

"Això és posar la por al cos a les famílies innecessàriament", van remarcar les mateixes fonts, ja que ningú sap els recursos del pròxim curs, van defensar.

Així mateix, aquestes fonts van rebutjar que hi hagi cap directriu en aquest sentit, ja que encara es desconeixen els pressupostos per a 2011, malgrat que les famílies asseguren que els tècnics han avisat de la previsió de falta de recursos per atendre individualment -amb vetlladors- als alumnes en l'ensenyament ordinària.