"Com a departament ens toca caminar amb una motxilla carregada de pedres a l'esquena". D'aquesta manera tant gràfica ha definit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, l'estat de les finances de la conselleria que dirigeix i que el 2011 comptarà amb un pressupost de 1.389,5 milions d'euros, un 31% inferior que el de l'any anterior. Uns números, a més, condicionats pels 560,2 milions, un 40% del total, que s'hauran de pagar per obres impulsades pel tripartit fent ús de diverses fórmules "d'enginyeria financera" com ara el mètode alemany o el peatge a l'ombra. Un escenari de "constrenyiment" que obligarà a prioritzar la despesa i que afectarà obres com, per exemple, la línia 9 de metro.

Pel que fa al pressupost del departament consolidat, és a dir, aquell que recull les partides de les diferents entitats adscrites, és de poc més de 4.000 milions d'euros, un 20% menys que el 2010. Això situa la conselleria de Territori i Sostenibilitat com la quarta amb més dotació econòmica i com la primera pel que fa a la inversió amb 2.200 milions d'euros, el 56% del total de la Generalitat. D'aquesta xifra, el 47% es destina al transport públic, la principal prioritat del Departament.

Malgrat reconèixer que el pagament diferit de l'obra pública és una fórmula que en el seu moment ja van utilitzar anteriors governs de CIU, Recoder ha lamentat que l'abús en la seva utilització durant el període 2003-2010 obligarà a pagar anualment obres, en molts casos ja inaugurades, fins l'any 2040 tenint en compte que el 93,7% del cost de les inversions de carreteres amb finançament diferit està pendent de pagament.

En aquest sentit, Recoder ha recordat que la Unió Europea situa en el 10% el límit pel que fa al pagament diferit d'obra pública, una xifra que a Catalunya se situava en el 36%, però que els números del pressupost per al 2011 han elevat fins el 40%. Un sistema de pagament, a més, que representa, en el cas de Catalunya, un sobrecost mitjà de gairebé el 200%.

Per tot això, Recoder ha assegurat que l'actual escenari de "constrenyiment" obligarà a prioritzar la despesa, perquè el que no es farà, ha dit, és seguir "fent obres que no podem pagar".

Una de les obres que es veurà afectada per aquesta manca de liquidat al departament és la L-9 del metro. Recoder ha anunciat que algunes estacions del seu tram central de moment no es faran. El que sí es farà, perquè és una prioritat pel departament, és la connexió "tant ràpid com sigui possible" de l'aeroport amb la Zona Franca donant servei al Prat de Llobregat i al recinte de Gran Via de Fira Barcelona.