El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va dir ahir a Barcelona que per canviar d'operador ferroviari cal canviar la llei del Sector Ferroviari, que estableix que Renfe serà l'operador en tota la xarxa ferroviària espanyola.

En roda de premsa després de participar en la reunió de seguiment del pla d'infraestructures, Morlán va dir que el conseller de Territori, Lluís Recoder, no li havia comentat res sobre el tema, després que dijous apuntés que la Generalitat contemplava substituir parcialment l'operador de Renfe en Rodalies.

Morlán va assegurar que encara no se sap quan la Comissió Europea liberalitzarà el servei ferroviari nacional, per la qual cosa qualsevol canvi d'operador requeriria una modificació de la llei, un procés llarg i complicat.

D'altra banda el secretari d'Estat d'Infraestructures, va proposar a la Generalitat que les obres ferroviàries més prioritàries de Catalunya es financin amb part dels diners que rep de l'Estat a través de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Morlán va assegurar que, davant la situació econòmica actual i amb uns pressupostos restrictius, cal ser capaços d'utilitzar "tots els instruments necessaris al nostre abast".

Per això, va proposar a la Generalitat utilitzar els diners que rep de l'Estat a través de la disposició addicional tercera de l'Estatut, "més de 700 milions d'euros", per finançar infraestructures ferroviàries prioritàries. A més, va insistir que Catalunya és la comunitat que més inversió rep per part del Ministeri de Foment des de l'any 2004, més de 6.000 milions d'euros. Sobre el Pla de Rodalies, Morlán va indicar que estarà tot finalitzat o licitat abans que acabi l'any 2015.

La resposta

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va exigir una "rectificació immediata" al Ministeri de Foment després d'escoltar les afirmacions de Víctor Morlán. Recoder va expressar la seva "perplexitat" per unes declaracions que "van contra l'esperit i de la lletra del traspàs" de Rodalies, que va signar l'anterior Govern. Recoder va recordar que CiU va criticar molts cops el traspàs perquè no incloïa ni les estacions, ni les vies, ni la catenària, ni el personal.

Per tant, Recoder es va preguntar com pot la Generalitat garantir als ciutadans "la millora del servei si tampoc té capacitat de triar l'operador". A més, va recordar l'acord de traspassos, que inclou canviar la llei ferroviària per possibilitar que la Generalitat pugui triar operador.